پلمب یک کافه در همدان برای پیشگیری از رقص و آواز؛ منع ورود زنان بی‌حجاب به سرای سعدالدوله قزوین

در ادامه پلمب واحدهای صنفی در شهرهای مختلف، دادستان همدان نیز از پلمب یک کافه در گنجنامه به اتهام «زمینه‌چینی برای رقص و آواز» خبر داد و قوه قضاییه هم اعلام کرد که از آمران به معروف و ناهیان از منکر برای دادن «تذکر حجاب» حمایت می‌کند. در همین حال، مقام‌های شهر قزوین ورود زنان بدون روسری و حتی با کلاه را به سرای سعدالدوله و بازار تاریخی قزوین ممنوع کردند.

حسن خانجانی موقر، دادستان همدان، روز شنبه ۵ فروردین از پلمب یک کافه در گنجنامه همدان خبر داد و اتهام این کافه را «زمینه‌چینی برای رقص و آواز منجر به سوءاستفاده شبکه‌های معاند» عنوان کرد. بنا به ادعای دادستان همدان، «طبق ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات با دو نفر خاطی در این کافه به دلیل تشویق و ترغیب دیگران به فساد و فحشا برخورد شد و با صدور قرار برای آن‌ها، هر دو نفر به زندان منتقل شدند.»

خانجانی در ادامه، با اشاره به آنچه «وقوع برخی ناهنجاری‌ها در روزهای اخیر در شهر همدان» توصیف کرد، گفت: «کشف حجاب جرم مشهود است و ضابطان قضایی می‌توانند فرد را دستگیر کنند و برایش پرونده تشکیل و به دستگاه قضایی ارجاع دهند.» او همچنین به وقوع یک درگیری به دنبال «تذکر حجاب» اشاره کرد و افزود: «در خصوص درگیری بین فروشنده بی‌حجاب پوشاک ناصری همدان و یک آمر به معروف، فروشنده زن بازداشت شد که در حال حاضر با قید قرار آزاد شده و از اقدام خود ابراز ندامت کرده است.»

در همین حال، سایت فرارو گزارش داد که به دنبال تاکید برخی امام‌جمعه‌ها و فرماندهان انتظامی مبنی بر برخورد با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، «نظارت بر رعایت حجاب در تعطیلات نوروزی شدت گرفته است». در این گزارش، به پلمب برخی واحدهای صنفی به‌ویژه کافه‌ها و حتی اماکن تاریخی اشاره و ذکر شد که در تازه‌ترین مورد، ورود زنان بدون حجاب به سرای سعدالسلطنه بازار تاریخی قزوین ممنوع شده است. همچنین جلو تمام ورودی‌های کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه در قزوین که عمارتی پربازدید در نوروز است، دو نفر به زنان تذکر حجاب می‌دهند و به زنان بدون روسری نیز اجازه ورود به این عمارت تاریخی داده نمی‌شود. حتی به زنانی که کلاه بر سر داشته باشند، روسری می‌دهند تا سر کنند.

بر اساس گزارش سایت فرارو، به تمام مغازه‌ها در محوطه بازار تاریخی قزوین تاکید شده است که «برگه رعایت حجاب» را در ورودی مغازه‌های خود نصب کنند.

بسیاری از امام‌جمعه‌‌های منصوب علی خامنه‌ای هم در نماز جمعه این هفته بر اجرای کامل حجاب تاکید کردند و در این میان، لطف‌الله دژکام، نماینده علی خامنه‌ای در استان فارس، بی حجابی را «مقدمه فحشا» خواند. امام جمعه شیراز همچنین از راه‌اندازی «سامانه مردم‌رسی» برای گزارش موارد کشف حجاب و برخورد با زنان به دلیل سر باز زدن از رعایت حجاب اجباری خبر داد.

هم‌زمان در مشهد، احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی، گفت که اعتراض‌های چند ماه گذشته به افزایش «بی‌حجابی» و «لامذهبی» منجر شده است و باید نظام را با اجرای حجاب و تفکیک جنسیتی و «نمایش» بیشتر حجاب تقویت کرد.

پیش از این پارک طبیعت‌گردی یزد، مجتمع تجاری الماس تهران، هتل سرای عامری‌ها در کاشان و بسیاری از کافه‌ها، رستوران‌ها و واحدهای تجاری و گردشگری نیز در آستانه نوروز و در دور جدید اقدام‌های حکومتی به منظور اجرای فراگیر حجاب اجباری پلمب شده‌ بودند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ مارس۲۰۲۳