۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان جنبش سراسری در استان البرز در مجموع به ۷۹ سال زندان محکوم شدند

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز سه‌شنبه ۲۹ فروردین از صدور حکم ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان جنبش سراسری در این استان خبر داد.

آن‌ها در ارتباط با پرونده مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در کرج بازداشت شده بودند. بر این اساس، حمید قره‌ حسنلو به ۱۵ سال زندان، رضا آریا، حسین محمدی، مهدی محمدی و آرین فرزام‌نیا هر کدام به ۱۰ سال حبس، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی، فرزانه قره حسنلو هر کدام به پنج سال زندان و شایان چارانی و امیرمحمد جعفری و علی معظمی گودرزی هر کدام به سه سال حبس محکوم شدند. اتهام بهراد علی‌کناری، جواد زرگران و رضا شاکر زواردهی، سه تن دیگر از متهمان از «افساد فی‌الارض» به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» تغییر کرد و به‌گفته رئیس کل دادگستری استان البرز، با توجه به نوع و عنوان اتهام، این سه متهم مشمول «عفو» شده و قرار موقوفی تعقیب در مورد آن‌‌ها صادر و آزاد شدند.

این احکام غیرقطعی است و مهلت قانونی برای فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور وجود دارد. دیوان عالی کشور دی‌ماه سال گذشته، حکم اعدام محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی، دو تن از متهمان همین پرونده را تأیید و حکم ۱۴ متهم دیگر را که به اعدام، حبس و یا نفی بلد محکوم شده بودند نقض کرد. محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی در ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ اعدام شدند. اعدام این دو جوان بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۹ آپریل ۲۰۲۳