«حذف» معلمان معترض در کردستان از قانون نظام رتبه‌بندی

ده‌ها معلم معترض در کردستان در ماه‌های گذشته با اتهامات امنیتی از اجرای «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» حذف شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز جمعه، یکم اردیبهشت اعلام کرد که اداره‌ کل آموزش و پرورش استان کردستان پیرو دستور شورای عالی امنیت ملی، از آبان‌ ١٤٠١ به این سو ده‌ها معلم معترض را تحت عنوان «لیدرهای تحصنات و تنزل رتبه سایر محرکین اغتشاشات اخیر» از اجرای «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» حذف کرده است.

بر اساس گزارش این شورا، شمار معلمانی که در کردستان طی حدود پنج ماه گذشته از قانون گفته‌شده حذف شده‌اند، دست کم ۳۵ نفر برآورد شده و ده‌ها معلم شاغل دیگر نیز در این مدت تنزل رتبه پیدا کرده‌اند.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، معلمان بسیاری در شهرهای مختلف کشور از معترضان حمایت یا در تجمع‌ها شرکت یا برای همراهی با اعتراضات، اقدام به تحصن و تعطیلی کلاس‌های درس کردند.

در همین حال خبرهای بسیاری درباره بازداشت و صدور احکام سنگین مانند حبس، ممنوعیت یا تعلیق از تدریس و تنزل رتبه علیه معلمان معترض و فعالان صنفی فرهنگی در ماه‌های گذشته منتشر شده است.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، آموزش و پرورش استان کردستان اجرای قانون رتبه‌بندی را منوط به نتایج حاصل از فرآیند «ارزش‌یابی» دانسته، اما در واقع شرط اجرای این قانون، امضای تعهدنامه کتبی معلمان برای عدم حضور آنها در تجمع‌های اعتراضی اعلام شده است.

قانون رتبه‌‌بندی فرهنگیان اسفند ۱۴۰۰ با هدف بهبود معیشت معلمان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس این قانون تعیین رتبه معلمان بر مبنای نتایج حاصل از فرآیند ارزشیابی تعیین و هر چند سال یک بار مورد ارزیابی دوباره قرار می‌گیرد.

به دلیل عدم اجرای درست این قانون، معلمان در سال گذشته تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ و متعددی را برگزار کردند. علیه برخی از فعالان صنفی در این تجمعات که با حضور نیروهای حکومتی به خشونت و ضرب و شتم معترضان منجر شد، احکام سنگینی صادر شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ آپریل ۲۰۲۳