تشدید درگیری‌ها در سودان؛ دیپلمات‌های آمریکایی با شش هواپیما تخلیه شدند

همزمان با بالاگرفتن درگیری‌ها در سودان و کشته شدن صدها غیرنظامی، نیروهای نظامی ایالات متحده بامداد یکشنبه سوم اردیبهشت تمامی دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آنها را از سودان تخلیه کردند.

گره شبه نظامی «نیروهای پشتیبانی سریع»، یکی طرف‌های درگیری نظامی در سودان، اعلام کرد، با هماهنگی این گروه تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آنها انجام شده است.

یک منبع آگاه هم به رویترز گفته است، نیروهای ارتش آمریکا با موفقیت تمام پرسنل سفارت ایالات متحده در سودان را تخلیه کردند.

گروه شبه‌نظامی«پشتیبانی سریع» می‌گوید، عملیات نیروهای آمریکایی برای تخلیه سفارت با شش هواپیما انجام شده است. هنوز جزییات و تعداد پرسنل تخلیه شده از سفارت آمریکا مشخص نشده است.

تخلیه از راه دریا

همزمان با تشدید درگیری و بمباران خارطوم، پایتخت سودان، در روز شنبه دوم اردیبهشت، شماری از اتباع خارجی و دیپلمات‌های از طریق یک بندر دریای سرخ از این کشور تخلیه شدند.

در درگیری بین دو فرمانده نظامی رقیب در سودان در یک هفته گذشته صدها غیرنظامی در سراسر کشور کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، درگیری‌های نظامی شدید بین نیروهای رقیب در خارطوم باعث شده است که تعداد زیادی از ساکنان پایتخت درخانه‌های خود گرفتار شوند.

فرودگاه پایتخت در یک هفته گذشته بارها مورد حمله قرار گرفته است و بسیاری از ساکنان نتوانسته‌اند خانه‌های خود را ترک کنند یا از شهر خارج شوند و به مناطق امن تر پناه ببرند.

عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که شماری از شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس را از «بندر سودان» در دریای سرخ در ۶۵۰ کیلومتری خارطوم تخلیه کرده است. قرار است اردن نیز از همین مسیر برای تخلیه اتباع خود استفاده کند.

انتظار می‌رود کشورهای غربی برای تخلیه شهروندان خود از طریق جیبوتی به سودان هواپیما بفرستند، هرچند ارتش سودان گفته است که فرودگاه‌های خارطوم و نیالا، بزرگترین شهر دارفور، با مشکل مواجه هستند.

یک دیپلمات خارجی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که برخی از کارکنان دیپلماتیک در خارطوم امیدوارند ظرف دو روز آینده از «بندر سودان» تخلیه شوند.

درگیری بین نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح و ریاست شورای حاکمیت، و محمد حمدان دقلو ملقب به «حمیدتی»، فرمانده نیروی پشتیبانی سریع که در شورای حاکمیت نایب‌رئیس است، از هفته گذشته آغاز شده است.

پبرگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ آپریل ۲۰۲۳