سفیر اسرائیل در نشست ویژه شورای امنیت: رژیم ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است

گیلعاد آردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در این جلسه گفت که اسرائیل تنها حکومت لیبرال دمکراسی منطقه خاورمیانه است و شورای امنیت در حالی به برگزاری «نشست‌‌های یکجانبه و مغرضانه» علیه اسرائیل ادامه می‌دهد که ایران بزرگ‌ترین تهدید علیه جهان است.

او گفت که همزمانی جلسه شورای امنیت با روز یادبود سربازانی که در دفاع از کشور کشته شده‌اند و همچنین قربانیان ترور در اسرائیل، توهینی به آن کشور است.

آردان این سخنان را روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت خاورمیانه و مسئله فلسطین ایراد کرد.

او تاکید کرد که اسرائیل بارها از شورای امنیت خواست تا تاریخ برگزاری جلسه برای رسیدگی به مسئله خاورمیانه را تغییر دهد تا با روز سوگواری عمومی و ملی اسرائیلی‌ها برای گرامیداشت سربازان همزمان نشود، اما این درخواست مورد قبول قرار نگرفت.

گیلعاد آردان گفت که شورای امنیت مانند همیشه اسرائیل را منشا تمام مشکلات خاورمیانه جلوه می‌دهد، در حالی که «تنها دلیل حل نشدن درگیری‌ها این است که فلسطینی‌ها حاضر به پذیرش موجودیت کشور یهودی اسرائیل نیستند.»

گیلعاد اردان گفت شورای امنیت در حالی نشستی ویژه را برای محکوم کردن اسرائیل تشکیل داده است که به گفته او «تهدید واقعی در جهان، رژیم آیت‌الله‌ها در ایران است که حتی در حاشیه جلسه امروز نیز به آن پرداخته نمی‌شود».

اردان گفت: «ایران بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان است و هرگز مانند امروز به تبدیل شدن به یک قدرت اتمی نزدیک نبوده است. ولی در این شورا پیشرفت‌های مخرب و خطرناک ایران حتی ذکر هم نمی‌شود چه برسد به آن که محکوم شود.»

گیلعاد آردان گفت در روز یابود سربازان اسرائیلی که برای دفاع از کشور کشته شدند و قربانیان ترور از جمله کسانی که در سال گذشته در حملات مهاجمان فلسطینی کشته شدند، حاضر به حضور در نشست «و شنیدن دروغها» نیست. او سپس شمعی را به یاد کشته‌شدگان اسرائیلی روشن کرد و با دیگر اعضای تیم اسرائیل، جلسه را ترک کرد.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات فلسطینی‌، نیز در این جلسه گفت مردم فلسطینی امروز نیز همان مشکلاتی را دارند که ۷۵ سال پیش داشتند.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات فلسطینی‌، روز سه‌شنبه در جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت مناطق فلسطینی گفت: «۷۵ سال پیش مردم فلسطینی روز نکبت را تحمل کردند و در یک روز دوسوم مردم پناهجو شدند.#فلسطین #شورای_امنیت #اسرائیل pic.twitter.com/lnZoo3qQeL

المالکی سپس به تداوم شهرک‌سازی‌های اسرائیلی اشاره کرد و رسیدگی به مسئله پناهجویان و آوارگی مردم فلسطینی را دیرپاترین بحران جهان خواند. او گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که جایگزین دیگری برای راه حل تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم وجود ندارد و به آن متعهدیم. اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانیم‌ آن را نجات دهیم.»

مالکی سپس خطاب به سازمان ملل متحد راهکارهایی را برای پایان دادن به مسئله سرزمینی فلسطینی ارائه داد؛ از جمله «به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین، منع شهرک‌سازی، تحریم شهرک‌سازان و حامیان‌ آنان، قرار دادن شهرک‌نشینانی که در کشتن فلسطینی‌ها نقش دارند و حمایت از اجرای قوانین بین‌المللی.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، رئیس جلسه فوق بود و از این فرصت برای انتقاد از غرب و به‌ویژه سیاست‌های ایالات متحده استفاده کرد و ضمن اشاره به مسائل مورد اختلاف در خاورمیانه، از جمله جنگ داخلی سوریه، مناقشه بر سر بلندی‌های جولان، مداخله‌های جمهوری اسلامی در سوریه و همچنین مناقشات میان فلسطینی‌ها و اسرائیل، از سازمان ملل متحد و دبیرکل آن خواست تا توجه بیشتری به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و به‌ویژه درباره شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها داشته باشند.

در این جلسه نماینده امارات متحده عربی، آلبانی، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و شماری دیگر از کشورها نیز صحبت کردند و ضمن به رسمیت شناختن حق دفاع برای اسرائیل خشونت‌ها از جانب هر دو طرف را محکوم کردند.

ساعتی پس از جلسه شورای امنیت، لاوروف در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران حاضر شد. او در آن جلسه از جمله درباره تلاش‌های بین‌المللی درباره این که آیا توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران موسوم به برجام، مرده است یا خیر، گفت: «اکنون کشورهای اروپایی بنا به دلایلی علاقه خود را به برجام از دست داده‌اند و آمریکایی‌ها از طریق منابعی گفته‌اند که تلاش می‌کنند راه دیگری بیابند. به نظر من اشتباه بزرگی است اگر که بگذاریم فرصت احیای برجام از دست برود، به‌ویژه وقتی که روابط ایران و کشورهای عرب در حال عادی‌ شدن است و مخصوصا مناسبات ایران با عربستان سعودی با میانجیگری چین احیا شده است. احیای برجام به ایران یا ما یا چین بستگی ندارد. آنانی که برجام را از بین بردند باید آن را احیا کنند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد سندی که سال گذشته در موردش توافق شد همین هدف را دنبال می‌کند ولی تلاش می‌کند الزامات جدیدی را معرفی کند که در متن برجام اولیه نبود و این مسائل فرآیند را پیچیده کرده و در جهت منافع یک‌جانبه است.‌»

قبل از آن نماینده چین در جلسه شورای امنیت درباره خاورمیانه گفته بود که «برای اقدام درست هرگز خیلی دیر نیست»، و در ادامه به احیای مناسبات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که اخیرا با میانجی‌گری چین صورت گرفت، اشاره کرد و گفت که پکن اخیرا تلاش کرده است تا در تماس با دو طرف اسرائیل و فلسطینی‌ها به یافتن راه‌حل دیپماتیک و صلح‌آمیز میان آنان نیز کمک کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ آپریل ۲۰۲۳