محرومیت از اعزام ویدا ربانی به بیمارستان در زندان اوین

نهادهای حقوق بشری در ایران اعلام کردند ویدا ربانی، روزنامه‌نگار آزاد که از مهرماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد، با وجود وضعیت نامناسب جسمی، از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت به نقل از یکی از نزدیکان این روزنامه‌نگار نوشت: «خانم ربانی با وجود حال نامساعد جسمی و تجویز بهداری زندان برای انجام آزمایش «سی تی اسکن» و رسیدگی تخصصی پزشکی، با مخالفت مسئولین زندان روبرو است.»

همچنین این منبع مطلع به هرانا گفته است که پرونده اخیر «ویدا ربانی» که در رابطه با اعتراضات سراسری برای وی گشوده شده، مشمول «بخشنامه عفو» شده، اما تاکنون این بخشنامه به دلیل مخالفت «ضابط پرونده» اعمال نشده است.

ویدا ربانی همکاری با روزنامه شرق و هفته‌نامه صدا را در کارنامه خود دارد.

وی در جریان اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد نیروی انتظامی، در دوم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و دادگاه وی در ۲۹ آذرماه تشکیل شد.

دهم دی ماه علی مجتهدزاده، وکیل این روزنامه‌نگار اعلام کرد که وی به تحمل شش سال حبس بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و پانزده ماه حبس دیگر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است.

ویدا ربانی، تیر ۱۴۰۱ هم به تحمل پنج سال حبس محکوم شده بود. «توهین به مقدسات، اخلال در نظم عمومی، تشویق به رفتار خشونت‌آمیز، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» از جمله اتهامات او بوده است.

فاطمه مهاجری، مادر ویدا ربانی ۸ بهمن ۱۴۰۱ در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه با با اشاره به حکم «سه سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی» بابت پرونده نخست دخترش نوشت که قاضی با استناد به انتشار شعری از یک شاعر افغانستانی که «بوسه را به نماز تشبیه می‌کند» آن را «توهین به مقدسات» دانسته و برای ویدا حکم صادر کرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۹ می۲۰۲۳