رد آمارسازی دولت درباره تورم فروردین ؛ تورم نقطه‌ای بیش از ۶۸ درصد بوده است

در حالی که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی میزان تورم را حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد اعلام کرده‌اند وب‌سایت اقتصادی «اکو ایران» نوشت تورم نقطه‌ای فروردین امسال در مرز ۷۰ درصدی قرار دارد.

اکوایران چندی پیش در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع نوشته بود: «تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۵.۲ درصد است که این رقم و محاسبات بعدی نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای نخستین ماه از سال ۱۴۰۲ دقیقا ۶۸.۷ درصد و در یک قدمی ۷۰ درصدی شدن قرار دارد.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اما با تکذیب خبر «اکوایران» اعلام کرد با تکیه بر داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه‌ای ۵۵.۵ درصد است.

به گزارش این وب‌سایت اقتصادی، مقایسه شاخص ثبت‌شده در نخستین ماه سال جاری با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت‌ها در این مقطع تقریبا ۶۸.۶ درصد بیشتر شده است.

عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی در واکنش به این تناقض‌ها در آمار ارائه شده از سوی دولت در توییتی نوشت: «‏آقای رئیس جمهور! به استناد جدول منتشره از شاخص بهای بانک مرکزی، تورم فروردین۱۴۰۲به ۶۹٪ رسیده است! لطفاًبرای اطلاع مردم توضیح دهید با کدام اطلاعات و تحلیل در ایام انتخابات ۱۴۰۰ قاطعانه قول نصف و سپس تک رقمی کردن تورم را دادید؟ تابه حال، برای تحقق وعده چه اقداماتی انجام داده‌اید؟»

ابراهیم رئیسی ۱۶ فروردین امسال با بیان اینکه نرخ تورم به دلایلی همچون «حذف ارز ترجیحی» همچنان بیش از ۴۰ درصد است، گفته بود: «شعار حکیمانه سال ۱۴۰۲ مبنی بر مهار تورم و رشد تولید را با قوت دنبال خواهیم کرد.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در نخستین ساعات سال ۱۴۰۲ ، این سال را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کرد اما به شهادت آمار، مردم ایران در ابتدای این سال، سنگین‌ترین میزان تورم از زمان جنگ جهانی دوم به این سو را تجربه کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۳ می۲۰۲۳