تجمع زندانیان سیاسی زن در حیاط اوین در اعتراض به موج اعدام: به این حکومت خونخوار پایان خواهیم داد

یک روز پس از اعدام سه معترض جوانِ متهم در پرونده موسوم به خانه اصفهان، گروهی از زندانیان سیاسی زن در حیاط زندان اوین در اعتراض به موج اعدام‌های اخیر در کشور تجمع کردند.

در این تجمع که روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، اتفاق افتاد و در حساب چند تن از این زندانیان در شبکه‌های اجتماعی شرح آن آمده است، عده‌ای از سرشناس‌ترین زندانیان سیاسی زن از جمله سپیده قلیان، بهاره هدایت، فائزه هاشمی و نرگس محمدی شرکت داشتند و هر یک سخنانی در محکومیت این موج اعدام‌ها ایراد کردند.

در حساب توئیتری گلرخ ایرایی، یکی دیگر از این زندانیان، در این باره آمده است: «زنان سیاسی زندان اوین روز شنبه در حیاط بند زنان مراسمی را در اعتراض به اعدام‌های اخیر از جمله اعدام دو نفر در زندان اراک به اتهام سب‌النبی و سه اعدام‌شده اخیر در اصفهان برگزار کردند.»

خانم ایرایی خود در این تجمع با اشاره به این که «ماهیت این رژیم در حذف فیزیکی مخالفان، منتقدان و معترضان به سیاست‌هایش است و پایه‌های ارتجاعی‌اش از روز نخست بر کشتار مخالفان بنا شده است»، گفته است: «سکوت مان تأییدی‌ست بر بی‌شرفیِ آمران و عاملان این جنایات و سهیم بودن‌مان است در علم کردن چوبه‌های دار.»

نرگس محمدی، فعال زندانی حقوق بشر، نیز در این تجمع تأکید کرد که حکومت جمهوری اسلامی «با اعدام و کشتن مردم، به طرز وحشیانه‌ای انتقام جنبش انقلابی را می‌گیرد».

خانم محمدی با این حال به حکومت هشدار داد: «ایران ۱۴۰۲، ایران ۱۳۶۰ نیست. اگر دهه شصت کارکرد اعدام ایجاد رعب و وحشت و سرکوب جریانات و گرایشات مختلف بود که به منظور تثبیت و تداوم حکومت استبدادی انجام می‌شد، اعدام‌های اخیر ضد این کارکرد را خواهند داشت.»

سپیده قلیان،‌ فعال کارگری، نیز که اخیرا پس از آزادی از زندان بلافاصله به دلیل شعار دادن علیه علی خامنه‌ای بازداشت و راهی زندان شد، در این تجمع زنان فعال سیاسی گفت: «حالا تکلیف‌مان روشن‌تر شده. تکلیف‌مان را روشن‌تر کردند و رفتند. این‌ها پیش از تمام شدن چاه‌های نفت خواهند رفت. ما در وطن‌مان عاشقانه خواهیم رقصید.»

ویدا ربانی، نسرین خضری جوادی، شکیلا منفرد، زهره سرو و مهوش شهریاری دیگر زندانیان سیاسی سرشناسی بودند که در این تجمع شرکت داشتند و موج اعدام‌های اخیر را محکوم کردند.

خانم خضری جوادی، فعال کارگری، در این تجمع گفت: «ماشین اعدام و سرکوب جهوری‌اسلامی سر باز ایستادن ندارد. چهار دهه از قدرت گرفتن این رژیم می‌گذرد. از همان ابتدای به قدرت رسیدن‌شان، هر روز خبر سربه‌دار شدنِ جوانان شریف‌مان را شنیده‌ایم. آیا سکوت در مقابل چنین جنایتی ننگ و خفت نیست؟»

تجمع کم‌سابقه زندانیان سیاسی در حیاط زندان اوین عصر روز شنبه برگزار شد، یک روز پس از آن که با وجود مخالفت‌های مردمی در ایران و خارج از کشور و درخواست‌های متعدد جامعه بین‌المللی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روز جمعه سه متهم در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» را اعدام کرد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در توجیه اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی از آنها به عنوان «تروریست» یاد کرده و بار دیگر مدعی شد که آنان در کشتن سه مامور امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی نقش داشتند.

این در حالی است که این سه نفر، حتی در اعترافات اجباری که از آنان پخش شد، این اتهام را نپذیرفته‌ بودند.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر، روند اجرای احکام اعدام در همه موارد، از اعدام‌های سیاسی تا موارد مرتبط با مواد مخدر را به شکلی چشمگیر افزایش داده است.

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش سالانه خود اعلام کرد که اعدام افراد در ایران در سال گذشته میلادی ۸۳ درصد افزایش داشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۳ می۲۰۲۳