نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مفید برای تقویت حافظه

چیزی را فراموش کرده‌اید؟ نمی‌توانید نام یک بازیگر را که پیش‌ از این می‌دانستید به خاطر بیاورید؛ همان بازیگری که در فلان فیلم بازی کرده بود؟

به گزارش نیویورک‌پست، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در این صورت، شاید در رژیم غذایی خود به میزان بیشتری از شراب قرمز و گیلاس نیاز داشته باشید.

پژوهشگران دریافته‌اند که افرادی که رژیم غذایی‌ آن‌ها حاوی مقدار کمی فلاوانول – ماده‌ای که در برخی غذاها یافت می‌شود- بوده است، پس از سه سال مصرف مکمل‌های فلاوانول، به حافظه بهتری دست یافتند.

گانتر کوهنل، از نویسندگان این مقاله و استاد علوم تغذیه در دانشگاه ریدینگ در بریتانیا، می‌گوید: «این نتایج هیجان‌انگیزند، زیرا نشان می‌دهند که مقدار بهینه‌ای از فلاوانول‌ها در رژیم غذایی وجود دارد.»

به گفته متخصصان، شراب قرمز، چای سیاه و سبز، شکلات تلخ، لوبیا، کلم‌پیچ، شاهی، پیاز و میوه‌هایی مانند گیلاس، شاه‌توت، انگور سیاه و سیب، مقادیر مفیدی از فلاوانول دارند.

پژوهشگران از بیش از سه هزار و ۵۶۲ فرد سالمند خواستند که مکمل ۵۰۰ میلی‌گرمی فلاوانول (یا دارونما) را به صورت قرص به مدت سه سال مصرف کنند. همچنین، با استفاده از آزمون‌های مجازی حافظه کوتاه‌مدت، حافظه آن‌ها به شکل سالانه آزمایش شد.

علاوه‌بر این، برای تعیین سطح فلاوانول‌، هم در ابتدای دوره مطالعه و هم به صورت سالانه، از ادرار شرکت‌کنندگان نمونه‌برداری شد.

در افرادی که در آغاز دوره بررسی، میزان زیادی فلاوانول در رژیم غذایی خود داشتند، حتی با مصرف مکمل‌های فلاوانول هم بهبود خاصی در حافظه آن‌ها مشاهده نشد.

اما امتیاز حافظه در میان افرادی که رژیم غذایی آنان در آغاز حاوی میزان کمی فلاوانول بود، فقط با یک سال مصرف مکمل‌های فلاوانول، ۱۶ درصد افزایش یافت و بهبود حافظه آن‌ها در طول دوره سه ساله حفظ شد.

آدام بریکمن، استاد عصب‌‌روان‌شناسی در دانشگاه کلمبیا و از نویسندگان این پژوهش، گفت: «این پیشرفت… امکان استفاده از رژیم‌های غذایی یا مکمل‌های سرشار از فلاوانول را برای بهبود عملکرد شناختی در سالمندان  افزایش می‌دهد.»

کارشناسان سلامت خاطرنشان کردند که در خصوص  نیاز به مواد مغذی برای حفظ سلامت مغز تا سنین بالا، هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

دکتر اسکات اسمال، از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «از آنجایی که ما در قرن حاضر، طولانی‌تر زندگی می‌کنیم، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مواد مغذی مختلفی برای تقویت ذهن پیر ما لازم است.»

اسمال می‌افزاید: «مطالعه ما، که بر شاخص زیستی مصرف فلاوانول تکیه دارد، این قابلیت را دارد که به عنوان الگوی پژوهشگران دیگر برای شناسایی مواد مغذی اضافی و ضروری استفاده شود.»

البته همه دانشمندان به نتایج این پژوهش علاقه‌ای نشان نداده‌اند. بخشی از این پژوهش را شرکت مارس، سازنده شکلات و آب‌نبات، تامین مالی کرده است.

دیوید کورتیس، استاد افتخاری موسسه ژنتیک در دانشگاه کالج لندن، به تارنمای «ساینس مدیا سنتر» گفت: «متاسفانه نتایج به‌‌دست‌‌آمده، از این ادعا که فلاوانول‌ها عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشند، پشتیبانی نمی‌کند.»

کورتیس می‌گوید: «حتی در گروهی که در ابتدا مصرف فلاوانول کمی داشتند، افرادی که سال‌ها مکمل فلاوانول مصرف می‌کردند، تقریبا عملکرد حافظه مشابهی با کسانی داشتند که دارونما مصرف می‌کردند و تفاوت‌های نامنتظره، کاملا در چارچوب انتظارات تصادفی قرار داشتند.»

دانشمندان دیگر هشدار می‌دهند که تمرکز این مطالعه بر حافظه کوتاه‌مدت، موجب شده است که اطلاعات چندان زیادی در خصوص خطرات زوال عقل و بیماری آلزایمر به دست نیاید.

دیوید برونو، محقق دانشگاه جان مورز لیورپول در بریتانیا، در گفت‌وگو با  تارنمای ساینس مدیا سنتر می‌گوید: «مهم است که بین از دست دادن حافظه مرتبط با سن و زوال عقل تمایز قائل شویم. در حالیکه نشانه اولیه بیماری آلزایمر، از دست دادن حافظه سرگذشتی است، از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن برای همه رایج است.»

برونو افزود، اگرچه ممکن است فلاوانول‌ها نقشی در ایجاد زوال عقل ایفا کنند، «به نظر می‌رسد که اثرات این مکمل بر حافظه، اندک باشد و محدود به افرادی که در زمان شروع این بررسی، رژیم غذایی با کیفیت پایین‌تری داشته‌اند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۵ ژوئن ۲۰۲۳