گزارش وال استریت‌ ژورنال از افزایش اعدام‌ها به موازات سرکوب در ایران

افزایش اعدام‌ها، ایران را در آستانه ثبت بالاترین نرخ اعدام سالانه در یک دهه اخیر قرار داده است.

وال استریت ژورنال در گزارشی در این زمینه با اشاره به دست‌کم ۱۴۲ اعدام در ماه مه، که بیشترین آمار اعدام ماهانه از سال ۲۰۱۵ به این سو به‌شمار می‌رود، به نقل از حقوق بشر ایران که مقر آن در ژنو است، نوشت که در پنج ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. عفو بین‌الملل نیز تعداد اعدام‌ها در ماه مه را ۲۸۲ نفر اعلام کرده است که تقریبا دو برابر مدت مشابه سال قبل است.

براساس گزارش این روزنامه آمریکایی، اغلب اعدام‌ها در خفا و بدون دسترسی «متهم» به امکانات قانونی انجام می‌شود. برخی نیز مانند دسامبر گذشته، به‌طور علنی به دار آویخته می‌شوند.

این درحالی است که نیمی از اعدام‌های انجام شده در سال جاری مربوط به جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده است.

یک سخنگوی هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در گفت‌و‌گو با وال استریت ژورنال این آمار را «غیرمعتبر» عنوان کرده اما هیچ آمار دیگری هم ارایه نداده است.

او مدعی است که هیچ‌کس در ایران به دلیل شرکت در اعتراضات اعدام نشده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، فعالان سیاسی و تحلیلگران بر این باورند که جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای سرکوب مخالفان و معترضان استفاده می‌کند. دور جدید اعدام‌ها به دنبال خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که از اواخر شهریورماه گذشته به جان باختن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و تا اواخر سال گذشته ادامه داشت، به راه افتاد.

این روزنامه آمریکایی به اعدام هفت معترض بازداشت شده در این اعتراضات شامل سه اعدام در ماه گذشته اشاره می‌کند: مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی که آبان‌ماه گذشته در جریان اعتراضات در اصفهان دستگیر شده بودند.

ایران در بین ۲۰ کشوردر جهان که به اجرای مجازات اعدام مشهورند، پس از چین در مقام دوم ایستاده است. به گزارش عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۵۷۶ نفر در ایران اعدام شدند که ۸۳ درصد بیشتر از سال قبل از آن است. تعداد اعدام‌های مربوط به جرائم مواد مخدر نیز از سال گذشته سه برابر شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۲ ژوئن ۲۰۲۳