منابع افشاگری درباره کودک‌آزاری به دست مربیان در مرکز نگهداری کودکان «تهدید شده‌اند»

به‌ دنبال انتشار گزارشی جنجالی درباره شکنجه جسمی کودکان در مرکزی با مربیان «طلبه»، یک خبرنگار از «تحت فشار» قرار گرفتن منابع این گزارش خبر داد.

محمد باقرزاده، روزنامه‌نگار، در توئیتی درباره این گزارش که در شماره روز يک‌شنبه ۲۱ خرداد با عنوان «داغ ماندگار» منتشر شد نوشت که از منابع این گزارش خواسته شده اظهارات خود را «پس» بگیرند.

آقای باقرزاده روز ۲۲ خرداد نوشت: «دیروز با منابع این گزارش تماس گرفتند که یا اظهارات‌تان را پس می‌گیرید یا اینکه به اتهام و جرم توهین به روحانیت با شما برخورد می‌شود.»

او از احضار «دست‌کم یکی از این منابع» این گزارش به قوه‌ قضائیه به همراه «فیش حقوقی» خود خبر داده است.

این توئیت در شرایطی منتشر شده که محمدجواد حسینی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی ایران در بیانیه‌ای که در وب‌سایت بهزیستی هم منتشر شد از «اخطار» به این مؤسسه و «خلع ید» مسئولان آن خبر داده بود.

آن‌ طور که همشهری آنلاین نوشته، محمدجواد حسینی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی ایران در این زمینه گفته که «یکی از مربیان با یکی از فرزندان بدرفتاری کرده بود اما برخورد بهزیستی به یک فرد محدود نشد و برخورد حداکثری انجام شد… با یک فرد یا یک مسئول فنی نبوده و برخورد جدی‌تر بوده است.»

به گفته او، «پروانه فعالیت مسئول فنی لغو شد و تولیت نگهداری بچه‌ها تا اطلاع ثانوی از مؤسسه گرفته شد و همکاران دولتی در آن مرکز مستقر شدند تا بچه‌ها در آن مؤسسه بمانند.»

این مقام سازمان بهزیستی اضافه کرده که پس از پایان فصل امتحانات درباره جابه‌جایی کودکان این مرکز تصمیم‌گیری خواهد شد.

گزارش روزنامه اعتماد به «شکنجه» یک کودک حدودا هفت ساله در مرکز موسسه خیریه «زنجیره مهر ماندگار» به خاطر «شب‌ادراری» اشاره داشت.

این روزنامه بر اساس اظهارات یکی از مربیان پیشین این مرکز نوشته بود: «نخست با همکاری رئیس و یکی از مربیان، دست‌وپای این کودک با اتو سوزانده می‌شود و بعد هم در حمام ساختمانی قدیمی که پر از سوسک است، زندانی شده و غذایش به نان‌ خشک و آب محدود می‌شود و این روند یک هفته ادامه پیدا می‌کند.»

اعتماد به نقل از منابعی که همکاری آنها با این مؤسسه تأیید شده نوشته بود: «بچه‌های مرکز به شکل عجیبی از مسئول فنی ترس داشتند و خود این فرد دلیل این ترس را به این صورت توضیح داد که “من همان ابتدا چنان زهر چشمی از این بچه‌ها گرفتم که دیگر همیشه از من حساب می‌بردند. در همان ابتدا یکی از بچه‌ها را چنان ترساندم و گفتم زبانت را می‌برم و چنان به دهنش پشت سر هم زدم که دهانش خونی شد و حالا این بچه‌ها مثل مرگ از من می‌ترسند”.»

مقام مسئول بهزیستی گفته که این مؤسسه «سابقه اخطار» نداشته و به همین دلیل در نخستین مرحله، اخطار دریافت کرده و مجوز آن لغو نشده است.

بر اساس گزارش اعتماد، در سال‌های اخیر، اخبار آزار و تنبیه کودکان ساکن در مراکز نگهداری خصوصی و همچنین مراکز نگهداری از معلولان، معتادان و اقشار فرودست نیازمند زندگی در چنین مراکزی، افزایش یافته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۳ ژوئن ۲۰۲۳