سفر مخفیانه رئیس موساد به واشنگتن

وبسایت خبری-تحلیلی آکسیوس دوشنبه، ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد)، به‌نقل از دو منبع آگاه در دولت آمریکا نوشت که دیوید بارنیا، رئيس موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، تقریبا دو هفته پیش در واشنگتن با مقام‌های ارشد کاخ سفید و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشته است.

دیدارهای رئیس سازمان موساد با مقام‌های ارشد «سی‌آی‌ای» و دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، مخفیانه بوده و محور آن، تلاش برای «عادی‌سازی روابط» اسرائیل و عربستان سعودی بیان شده است.

گزارش دوشنبه وب‌سایت آکسیوس در حالی منتشر شد که پنجشنبه هفته گذشته شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در جده میزبان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بود.

به نوشته آکسیوس، دولت اسرائیل می‌خواهد مواضع و دیدگاه‌های امنیتی خود را درباره گفت‌‌‌‌‌وگوهای مقام‌های ارشد دولت بایدن با عربستان سعودی در میان بگذارد. این گفت‌‌وگوها احتمالا می‌تواند روی «امنیت اسرائيل» تاثیر بگذارد.

به ‌نوشته آکسیوس، فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و «حمایت احتمالی» ایالات متحده از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی و غنی‌سازی اورانیوم، از جمله مسائلی است که مقام‌های اسرائیلی به آن توجه دارند.

در همین حال، آکسیوس جمعه هفته پیش ضمن اعلام خبر سفر دوباره مقام‌های ارشد کاخ سفید به عربستان سعودی، نوشت که دولت بایدن می‌کوشد تا پیش از آغاز رقابت‌های ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا، دستاورد مشخصی در زمینه «عادی‌سازی روابط» ریاض و تل‌آویو داشته باشد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز پیش‌تر در گزارشی نوشته بود که تلاش‌های دولت بایدن برای نزدیکی بیشتر یا تقویت روابط سیاسی با ریاض، در واقع بخشی از سیاست‌ و رویکرد انتخاباتی دموکرات‌ها در آستانه رقابت‌های آتی ریاست جمهوری است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، هدف از سفر مقام‌های ارشد آمریکا به عربستان سعودی، تلاش برای امضای یک پیمان امنیتی میان تل‌آویو و ریاض است. چنین پیمانی، می‌تواند حتی از پیمان کمپ‌‌دیوید و صلح میان مصر و اسرائیل در ۱۹۷۸ نیز مهم‌تر و تاریخی‌تر باشد.

در این میان، کاخ سفید در بیانیه رسمی خود، هدف از دیدار مقام‌های ارشد دولت بایدن با مقام‌های سعودی را گفت‌وگو بر سر چشم‌انداز خاورمیانه‌ای صلح‌آمیز، امن، مرفه و باثبات‌تر بیان کرده است.

وبسایت خبری آکسیوس در بخش دیگری از گزارش دوشنبه خود نوشت که رئیس موساد در سفر اخیرش به واشنگتن، با برت مک‌گرگ، از اعضای اصلی تیم خاورمیانه کاخ سفید، و آموس هوکشتاین، مشاور ارشد دولت بایدن در امور انرژی، نیز دیدار کرده است. بر اساس گزارش‌ها، این دو مقام ارشد دولت بایدن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، را در سفر هفته پیش او به عربستان سعودی همراهی کردند.

در برابر، مقام‌های ارشد عربستان سعودی تاکید دارند که هرگونه پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط با اسرائيل، منوط به تامین حقوق فلسطینی‌ها و تشکیل دولت مستقل فلسطینی است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ، درباره چشم‌انداز روابط با اسرائیل به صراحت گفته بود: «عادی‌سازی واقعی مناسبات و ثبات واقعی، فقط از طریق دادان امید و کرامت به فلسطینی‌ها ممکن است، و این مستلزم دادن کشور مستقل به آن‌ها است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ اگوست ۲۰۲۳