تخفیف ماهیانه ۳۰۰ میلیون دلار رژیم حاکم بر ایران با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت به چین !

بر اساس این اطلاعات، صادرات نفت خام ایران به چین در سال ۲۰۲۳ حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ در زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود تقریباً به ۳۲۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود.

صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران به چین از سال ۲۰۱۹ روند صعودی را طی کرد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ به ۵۸۵ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۲ به ۷۶۶ هزار بشکه در روز رسید.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی با عنوان «نفت ۲۰۲۳» صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به چین را تأیید کرد و گفت: «ایران با وجود محدودیت‌های شدید مالی توانست تولید نفت خام خود را حدود ۱۴۰ هزار بشکه افزایش دهد.»

رویترز اعلام کرده که صادرات نفت ایران به چین در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ معادل ۹۳۰ هزار بشکه در روز بوده است.

برخی منابع می‌گویند افزایش صادرات نفت ایران به چین با تخفیف‌های زیادی ممکن شده که جمهوری اسلامی به سود چین در نظر گرفته است. گفته می‌شود که ایران برای هر بشکه نفت ۱۲ تا ۱۵ دلار تخفیف به چینی‌ها داده است.

وبسایت «اکو ایران» که پشتوانه آن شماری از چهره‌های ارشد اصلاح‌طلب نزدیک به دارودسته‌ی حسن روحانی هستند گزارش داده جمهوری اسلامی ماهانه ۳۰۰ میلیون دلار تخفیف به چینی‌ها می‌دهد.

رژیم اسلامی در ایران به دنبال کانال‌هایی برای واگذاری امتیازات بیشتر به چینی‌هاست تا آنها را راضی به اجرای هرچه زودتر توافق ۲۵ ساله کند که تحلیلگران از آن به عنوان یک توافق ننگین و «ایرانفروشی» یاد می‌کنند.

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیش از این از دولت خواستار محرمانه نگه‌ داشتن راه‌های فروش نفت، بازگشت پول نقد حاصل از فروش و میزان فروش نفت شده و به مقامات توصیه کرده بود «جوّگیر نشوند» و اطلاعات را فاش نکنند و تجارت نفت را «رمزگذاری» کنند.

گروهی از جمهوریخواهان سنا، اواخر تیرماه با ابراز نگرانی از اینکه فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا همچنان رو به افزایش است، اعلام کردند دولت بایدن می‌تواند اقدامات بیشتری برای مهار صادرات غیرقانونی انرژی ایران، به‌ ویژه به چین انجام دهد.

این سناتورها در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جانت یلن وزیر خزانه‌داری، از دولت ایالات متحده خواستند تا راهبردی ایجاد کند که بر اساس آن بتوان مانع فعالیت صنعت پتروشیمی ایران در «حمایت از اقدامات خرابکارانه‌ی رژیم» شد.

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ماه گذشته در نشست اوپک در وین با ابراز افتخار از میزان فروش نفت خام ایران با وجود تحریم‌ها گفت ظرفیت فعلی روزانه ایران حدود ۳/۸ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱ اگوست ۲۰۲۳