محکومیت دو روزنامه‌نگار زن به چهارونیم سال زندان

سعیده شفیعی، نویسنده و روزنامه‌نگار، اعلام کرد دادگاه انقلاب او و نسیم سلطان‌بیگی، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی»، را به زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم کرده است.

خانم شفیعی دوشنبه ۹ مرداد در توئیتی نوشت که شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب آن‌ها را به‌اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال و هفت ماه حبس و به‌اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه زندان محکوم کرده که درمجموع به معنای مجازات چهار سال و نیم زندان برای هریک از آن‌ها است.

به‌گفتهٔ خانم شفیعی که علاوه بر روزنامه‌نگاری، دو کتاب‌ «دخترپیچ» و «ایستگاه گورخوان» را نیز در کارنامه‌اش دارد، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت عضویت در گروه‌ها نیز در رأی صادرشده برای آن‌ها درج شده است.

او همچنین خبر داده که مهرنوش زارعی، روزنامه‌نگار و نویسنده، در این پرونده «تبرئه» شده است.

سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز ششم اردیبهشت خبر داده بود که سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی و نسیم سلطان بیگی جهت ارائه آخرین دفاع به دادسرای مقدسی اوین احضار شده‌اند

بر اساس این گزارش، در ابلاغیه‌های جداگانه‌ای که این روزنامه‌نگاران دریافت کردند، از آنها خواسته شده بود تا ظرف پنج روز «جهت اخذ آخرین دفاع در دادسرای اوین حاضر شوند.»

نسیم سلطان‌بیگی، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، دی ماه سال گذشته هنگام سفر به خارج از کشور در «فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران» بازداشت شد. اما روز هفدهم بهمن ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

مهرنوش زارعی نیز که سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد در دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. او نیز در اواخر بهمن سال گذشته با تودیع وثیقه آزاد شد.

سعیده شفیعی هم دوم بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی در ۱۸ بهمن از زندان آزاد شد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران سال گذشته اعلام کرد در جریان اعتراضات سراسری ایران، از شهریور تا دی‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۷۰ روزنامه‌نگار در کشور بازداشت شدند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱ اگوست ۲۰۲۳