اسرائیل: توافق ایران و آمریکا برنامه هسته‌ای تهران را متوقف نمی‌کند و به تامین مالی تروریسم کمک می‌کند

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل شامگاه شنبه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) اعلام کرد که هرگونه توافقی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده که برنامه هسته‌ای ایران را از بین نبرد، توافقی ناکافی است.

به گزارش اورشلیم پست، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل همچنین افزود: «[توافق مبادله زندانیان] به برنامه هسته‌ای ایران پایان نمی‌دهد و تنها به تامین مالی نیروهای تروریست نیابتی ایران کمک می‌کند.»

اسرائیل پیش از این نیز از مذاکرات بین تهران و واشینگتن برای دست‌یابی به توافقی موقت بر سر برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود.

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران از آزادی چند تبعه آمریکایی از زندان‌های ایران در ازای آزادی پنج‌ ایرانی زندانی در ایالات متحده و همچنین اجازه دسترسی ایران به منابع مالی مسدودشده در کره جنوبی برای نیازهای بشردوستانه مانند غذا و دارو خبر داده‌اند.

رئیس بانک مرکزی ایران روز شنبه گفت که تمام وجوه مسدودشده ایران در کره جنوبی رفع انسداد شده و برای خرید «کالاهای غیرتحریمی» استفاده خواهد شد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در یک رشته توییت مدعی شد که «بدون تردید، آنچه حاصل به دست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرایند ادامه خواهد داشت»‌. او گفت که نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران از اواخر دهه ۹۰ به صورت وون (واحد پول کره جنوبی) به بانک‌های این کشور واریز شده بود و سودی هم به آن تعلق نمی‌گرفت و به‌دلیل کاهش نرخ وون در مقابل دلار حالا به شش میلیارد دلار تبدیل شده است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفت که ایران فقط می‌تواند «برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که کاربرد نظامی دوگانه ندارند» به این بودجه دسترسی داشته باشد. بر اساس این توافق و به گزارش سی‌‌ان‌ان و به نقل از یک منبع آگاه، شش میلیارد دلار پول‌های ایران از طریق سوئیس به قطر می‌رسد و این روند ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، به‌شدت از تصمیم برای لغو انسداد ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران انتقاد کرد و ابراز نگرانی کرد که این معامله ممکن است به‌طور ناخواسته انگیزه بیشتری برای گروگان‌گیری ایجاد کند و باعث تشدید بالقوه فعالیت‌های تروریستی شود.

منابع آمریکایی در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان، تاکید کردند که اجرای این توافق دشواری‌های بسیاری خواهد داشت. وزارت خزانه‌داری آمریکا نقش مهمی خواهد داشت به‌خصوص به این علت که آمریکا در جریان این انتقال هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۳ اگوست ۲۰۲۳