رئیس موساد می‌گوید اسرائیل نگران تامین تسلیحاتی ایران توسط روسیه است

داوید بارنئا، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، روز یکشنبه ۱۹ شهریور، گفت، این احتمال وجود دارد که روسیه تسلیحات پیشرفته به جمهوری اسلامی بدهد.

این مقام اسرائیلی که کنفرانسی در دانشگاه رایشمن حضور یافته بود، اظهار داشت: «نگرانی ما این است که روسیه خواسته ایران برای تامین تسلیحاتی و مواد خام مور نیاز آن را برآورده کند که این مسئله اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که ایران به دنبال خرید سامانه‌های ضدهوایی پیشرفته روسی است.

روسیه تاکنون چیزی درباره برنامه این کشور برای فروش سامانه‌های ضدهوایی «اس-۴۰۰» به ایران نگفته، اما اسرائیل بر این عقیده است که این تسلیحات پیشرفته برای مقابله با حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران عامل موثری خواهد بود.

در ماه‌های گذشته مقامات غربی نیز احتمال داده‌ بودند که روسیه در ازای دریافت صدها پهپاد از جمهوری اسلامی برای استفاده در جنگ اوکراین، در نظر دارد جنگنده‌های پیشرفته در اختیار ایران قرار دهد.

آقای بارنئا همچنین در کنفرانس روز یکشنبه با متهم کردن ایران به طراحی حملات مرگبار علیه اسرائیلی‌ها، هشدار داد که عوامل آن را «در قلب تهران» هدف قرار دهد.

رئیس موساد تهدید کرد که اگر به یهئدیان اسرائیلی‌ها از جانب ایران آسیبی برسد، مقامات و سیاستگذاران ایرانی «از پایین تا بالا» هدف قرار خواهند گرفت.

آقای بارنئا هشدار داد که انتقام اسرائیل «در عمق خاک ایران و در قلب تهران» محقق خواهد شد.

رئیس موساد در ادامه گفت اسرائیل و متحدانش در طول سال گذشته ۲۷ حمله را در اروپا، آفریقا، جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی علیه شهروندان اسرائیلی خنثی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: «توطئه‌هایی که توسط این تیم‌ها دنبال می‌شود، توسط ایران تنظیم، طراحی و هدایت شده و هم‌اکنون که من در حال سخنرانی هستم نیز ایران در تلاش است تا حملات بیشتری انجام دهد».

ایران نیز در سال‌های گذشته اسرائیل را مسئول تعدادی حملات مرگبار به دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای در داخل کشور دانسته است، اما اسرائیل به ندرت در مورد چنین عملیاتی اظهار نظر می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳