۱۰ نفر دیگر در گیلان بازداشت شدند

در ادامه بازداشت فعالان فضای مجازی در ایران، مقام‌های انتظامی استان گیلان از بازداشت ۱۰ نفر در شهرهای رشت و املش به اتهام «تشویش اذهان عمومی» خبر دادند.

فرمانده انتظامی استان گیلان، عزیزالله ملکی، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور اعلام کرد شش نفر از گردانندگان صفحات مجازی متهم به «قصد تشویش اذهان عمومی» و «تحریک افراد به برهم‌ زدن نظم و امنیت عمومی» بازداشت شدند.

مقامات جمهوری اسلامی در اغلب موارد برای چنین اتهاماتی مصادیق مشخصی ارائه نمی‌کنند.

ماموران حکومتی جمهوری اسلامی پیش از فرا رسیدن اولین سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، اقدام به بازداشت شمار زیادی از شهروندان در سراسر ایران کرده بودند. موج بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد و فعالان صنفی و مدنی و نیز روزنامه‌نگاران کماکان در معرض بازداشت قرار دارند.

فرمانده انتظامی استان گیلان همچنین بدون اشاره به هویت بازداشت‌شدگان، آنها را به «برنامه‌ریزی برای اغتشاش‌آفرینی» متهم کرده و گفته است صفحات مجازی آنها مسدود و «تعداد زیادی آلات و ادوات ارتکاب جرم» نیز کشف شده است.

او درباره ماهیت این «آلات و ادوات» و چگونگی «ارتکاب جرم» به کمک آنها توضیحی نداده و به نام صفحات مجازی مسدودشده هم اشاره‌ای نکرده است.

مسئولان جمهوری اسلامی از اعتراضات به عنوان «اغتشاشات» نام برده و معترضان را «اغتشاش‌گر» خوانده و آنها را سرکوب می‌کنند.

همزمان فرمانده انتظامی املش، شریف رحیمی، هم از بازداشت چهار نفر، دو مرد و دو زن، به اتهام «انتشار مطالب توهین‌آمیز» و «تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» خبر داده است.

او درباره محتوای مطالب منتشرشده توضیحی نداده و بدون ارائه هیچ سندی فضای مجازی را از «ابزارهای جنگ نرم دشمن» برای «تغییر سبک زندگی، فرهنگ، اعتقادات و آداب و رسوم جوامع» توصیف کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی همواره منتقدان و کنشگران دگراندیش را با اتهاماتی از قبیل دست‌داشتن در «جنگ نرم» علیه حکومت تحت فشار قرار داده‌‌اند.

انتشار این خبر درحالی‌ست که بتازگی نیز ۲۴ تن از فعالان فضای مجازی به اتهام مشابه «قصد تشویش اذهان عمومی و تحریک به برهم‌زدن نظم و امنیت عمومی» در ۹ شهر استان گیلان بازداشت شدند.

فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌غربی نیز روز شنبه ۲۵ شهریور و همزمان با سالگرد کشته‌شدن مهسا(ژینا) امینی از بازداشت ۱۳۷ نفر به اتهام «تشویش‌اذهان عمومی در فضای مجازی» خبر داده بود.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه ای تاکید کرده‌ است که مقامات جمهوری اسلامی سرکوب مخالفان را از طریق ارعاب، دستگیری و پیگرد افزایش داده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳