افزایش مجدد قیمت نان به‌طور رسمی تایید شد

با وجود تکذیب چندباره مقام‌های دولت در خصوص هرگونه افزایش قیمت نان، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور از اصلاح قیمت نان به‌صورت منطقه‌ای خبر داد.

وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت تایید کرد که قیمت‌گذاری نان به‌صورت منطقه‌ای انجام خواهد گرفت. خاندوزی با تایید تفاوت قیمت نان در نانوایی‌ها و نقاط مختلف ایران گفت: «قیمت‌گذاری نان منطقه‌ای انجام می‌شود. در استان‌ها برای قیمت نان نرخ‌های متفاوت با وزن چانه متفاوت و کیفیت مختلف وجود دارد؛ لذا مصوبه دولت این است که تنها با درخواست مقام‌های استانی درباره افزایش و تایید وزارت کشور تصمیم‌گیری شود.»
وزیر اقتصاد همچنین اضافه کرد برای تنظیم‌ کردن بازار نان از طریق فروش درگاه‌های اینترنتی ستاد تنظیم بازار باید اقدام‌هایی انجام دهد. خاندوزی در حالی اصلاح قیمت نان را تایید کرد که مرداد ۱۴۰۱ مدعی شد افزایش مجدد قیمت نان خط‌ قرمز دولت است و دولت تصمیمی مبنی بر صدور کارت نان برای خرید این کالا ندارد. در مردادماه امسال هم در حالی‌ که رسانه‌ها از افزایش قیمت نان در نقاط مختلف ایران خبر می‌دادند، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی این اخبار را شایعه دانست و هرگونه افزایش قیمت نان را تکذیب کرد!
اما بلاتکلیفی دولت در موضوع نان به همین‌جا ختم نشد و هم‌زمان با تکذیب وزیر کشور، نرخ نان در هفته اول مرداد شروع به افزایش کرد و به گفته رسانه‌ها، در شهر مشهد ۴۰ درصد بالا رفت. این گرانی به شهر مشهد محدود نماند و تا ۱۱ مرداد افزایش قیمت نان در ۱۳ استان ایران اجرایی شد.
نکته عجیب در واکنش دولت به افزایش قیمت‌ها این بود که تنها یک روز بعد از تکذیب وزیر کشور، محمد برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، از افزایش قیمت نان در این استان خبر داد و گفت: «از این‌ پس قیمت نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم هر عدد ۹ هزار تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم هر عدد هفت هزار و ۵۰۰ تومان و تافتون با وزن ۲۰۰ گرم هر عدد چهارهزار تومان خواهد بود.»

روز ۲۸ شهریورماه نیز به طور رسمی اعلام شد به سبب تغییر سهمیه آرد ۳۰۰ نانوایی در شهر تهران، این نانوایی‌ها مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند تا برای نخستین‌بار در ایران نان با قیمت شناور فروخته شود. به گفته شهروندان تهرانی، پیش‌ از این نیز با وجود تعیین نرخ ثابت، برخی نانوایی‌ها به بهانه فروش نان در سایز بزرگ‌تر یا ادعای فروش نان با کنجد، قیمت را بیشتر از نرخ‌های آزاد و شناور تعیین کرده بودند و برای دور زدن آنچه نرخ یارانه‌ای نان تعیین شده بود، مشتریان را ملزم می‌کردند به طور مثال هنگام خرید یک عدد نان سنگک، بر دستگاه‌های کارت‌خوان ویژه فروش نان دو عدد نان با نرخ مصوب را ثبت کنند اما یک نان بگیرند.
با افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها، در حال حاضر برخی نانوایی‌ها این مجوز را دارند که نان سنگک کوچک و ساده دو هزارتومانی را با نرخ سه هزار تومان به فروش برسانند. موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی به‌زعم تکذیب دولت مسئله‌ای است که در دو سال گذشته بارها تکرار شده است و مقام‌های اجرایی نیز توان ثابت نگه‌ داشتن قیمت‌ها را نداشته‌اند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳