نگرانی وزیران دفاع و خارجه آمریکا از احتمال تشدید حملات گروه‌های نیابتی تهران علیه نیروهای آمریکایی

ساعاتی پس از اقدام پنتاگون برای افزایش آمادگی نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، دو مقام ارشد آمریکایی یکشنبه، ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر)، اعلام کردند که ایالات متحده به جمهوری اسلامی ایران یا متحدانش درباره هرگونه افزایش تنش در پی جنگ اسرائیل با حماس، هشدار داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «ما از احتمال تشدید حمله‌های نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران علیه پرسنل و شهروندان خود نگرانیم. بر این باوریم که تشدید تنش در آینده محتمل است.»

او در ادامه گفت که هیچ کس نباید از این موقعیت برای تشدید حملات بیشتر به اسرائیل یا حمله به آمریکا استفاده کند. بلینکن گفت که ایالات متحده که دو ناوگروه هواپیمابر به شرق دریای مدیترانه فرستاده است، هر اقدامی خواهد کرد تا مطمئن شود که می‌تواند از آن‌ها دفاع کند و در صورت لزوم، [به حمله‌های احتمالی] قاطعانه پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنان بلینکن منعکس‌کننده و در راستای پیام قبلی لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، بود که در مورد «چشم‌انداز تشدید چشمگیر حمله به سربازان آمریکایی» در منطقه هشدار داده بود.

اظهارات آن‌ها در بحبوحه نگرانی فزاینده از اینکه شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی ایران، از جمله حزب‌الله در جنوب لبنان یا سایر گروه‌های برخوردار از حمایت تهران، ممکن است از وضعیت پرتنش غزه برای گسترش درگیری و فشار بیشتر بر ارتش اسرائیل سوء‌استفاده کنند، بیان شد.

اما آستین که در شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز صحبت می‌کرد، در هشداری جدی گفت: «اگر هر گروه یا کشوری جویای گسترش این درگیری و سوءاستفاده از این وضعیت بسیار ناگوار باشد، توصیه می‌کنیم این کار را نکند. ما حق دفاع از خود را حفظ می‌کنیم و از اقدام مناسب خودداری نخواهیم کرد.»

این اظهارات دو تن از اعضای ارشد کابینه جو بایدن، چند ساعت پس از آن بیان شد که پنتاگون اعلام کرد در واکنش به احتمال تشدید تنش اخیر با اقدام جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش، آمادگی خود را در منطقه افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، آستین دستور فعال‌سازی سیستم‌های دفاع هوایی را صادر کرد و به نیروهای دیگر [آمریکا] اطلاع داد که ممکن است به‌زودی در منطقه مستقر شوند. آستین به شمار سربازان آمریکایی که به نیروهای کنونی مستقر در منطقه می‌پیوندند اشاره نکرد. این اقدامات پنتاگون پس از آنچه آستین پیش‌تر در بیانیه‌ای، «مذاکرات مفصل» با بایدن توصیف کرده بود، انجام شد.

وزیر دفاع ایالات متحده گفت: «این گام‌ها تلاش‌های بازدارندگی منطقه‌ای را تقویت می‌کند و حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه را افزایش می‌دهد و به دفاع از اسرائیل کمک می‌کند.»

از زمانی که شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه در هفتم اکتبر به اسرائیل یورش بردند و به گفته مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی، بیش از ۲۰۰ نفر را گروگان گرفتند و دست‌کم هزار و ۴۰۰ نفر را کشتند، دولت بایدن به این اقدامات دست زد.

تنش‌ها در حال افزایش

اسرائیل با آغاز حمله‌هایش به غزه، متعهد شد که حماس را نابود کند و می‌گوید که پیش از بازپس‌گیری کنترل منطقه‌ای که حماس به آن حمله کرده بود، حدود ۱۵۰۰ تن از جنگجویان این گروه در درگیری‌ها با ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین اعلام کرد که آمریکا نیروهای خود را «در سراسر منطقه» فعال کرده است. آستین گفت: «در نهایت، به منزله بخشی از برنامه‌ریزی احتیاطی، تعداد بیشتری از نیروها را در حالت آماده‌باش قرار دادم تا آمادگی و توانایی آن‌ها برای پاسخگویی سریع در صورت لزوم، افزایش یابد.»

پس از تیراندازی‌های ارتش اسرائیل و حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، در بحبوحه نگرانی از گشایش جبهه جدیدی در حالی که اسرائیل در حال نبرد با حماس است، تنش در امتداد مرز شمالی اسرائیل با لبنان افزایش یافته است.

حزب‌الله روز شنبه ۲۱ اکتبر، گفت که چهار تن از جنگجویانش در جنوب لبنان کشته شده‌اند. گروه مسلح فلسطینی جهاد اسلامی نیز اعلام کرد که یکی از نیروهایش کشته شده است.

جناح‌های مسلح نزدیک به ایران تهدید کرده‌اند که به دلیل حمایت واشنگتن از اسرائیل، به منافع آمریکا در عراق حمله خواهند کرد.

چندین پایگاه عراقی که نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده از آن‌ها استفاده می‌کنند، در چند روز اخیر هدف حمله قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده است که پیش از تهاجم زمینی برنامه‌ریزی شده، حمله‌های خود را به غزه تحت کنترل حماس تشدید خواهد کرد.

به گفته وزارت بهداشت حماس، در پی بمباران اسرائیل، بیش از چهار هزار ۶۵۰ فلسطینی، که عمدتا غیرنظامی بودند، کشته شده‌اند و بخش‌هایی از مناطق پرجمعیت به ویرانه تبدیل شده است. نخستین کاروان کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین نیز شنبه از مصر وارد جنوب غزه شد اما با توجه به نیازهای جمعیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفری ساکنین آنجا کمک‌ها کافی نیست.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳