گزارش اتحادیه اروپا: ایران ۱۰ برابر آمریکا و سه برابر چین گاز گلخانه‌‌ای تولید می‌کند

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، ایران حدود سه برابر چین و بیش از ۱۰ برابر آمریکا گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. برپایه این گزارش درحالی‌ که در دنیا به‌طور متوسط به ازای هر یک هزار دلار تولید ناخالص داخلی، ۵۰۰ هزار تن گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌شود،

این نرخ در ایران بیش از ۵ برابر متوسط جهانی یعنی حدود ۲٬۵ میلیون تن است. طبق آمارهای رسمی اتحادیه اروپا، به‌‌جز ایران بزرگترین کشورهای آلاینده‌ محیط زیست در فهرست بزرگترین اقتصادهای دنیا قرار دارند. ایران در شرایطی در جایگاه هشتمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان قرار گرفته که طبق آخرین داده‌های منتشر شده در سایت بانک جهانی در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲، در رتبه ۴۱ قرار دارد. شرکت بی‌پی بریتانیا، از غول‌های نفتی جهان در گزارش سالانه آمارهای انرژی جهان که در تیر سال جاری منتشر شد به وضعیت ایران نیز اشاره کرد و گفت که سال گذشته، همزمان با کاهش مصرف گاز و افزایش تولید انرژی برقی آبی ایران، مصرف سوخت‌های آلوده نفتی در این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس این گزارش، مصرف فرآورده‌های نفتی ایران در سال گذشته بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد داشت. مصرف گاز ایران در همین دوره بیش از سه درصد کاهش داشته، تولید برق آبی کشور نصف شده و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ایران نیز تغییری نداشته است. افت مصرف گاز، به‌عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی، در حالی صورت گرفته است که ایران از سال‌های گذشته تاکنون به‌سبب جبران بحران کسری گاز در زمستان، به مازوت‌سوزی‌های گسترده در صنایع و بخش نیروگاه‌های برقی دست می‌زند و بر آلودگی هوا می‌افزاید.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳