سفیر اسرائیل: آتش‌بس در غزه یعنی تضمین بقای حماس

در پی کشته شدن ده نظامی دیگر ارتش اسرائیل در عملیات زمینی در باریکه غزه شامل دو تن از فرماندهان یگان‌ها، ارتش اسرائیل بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای به مردم این کشور توضیح داد که نبردهای دشوار و تن به تن در محله شجاعیه در غزه نیازمند حضور نیروهای زمینی است و نمی‌توان تنها با حملات هوایی، اهداف تعیین شده را محقق کرد.

ارتش در این بیانیه افزود: «بیشتر تروریست‌ها از محله مجاور دارج تفاح به شجاعیه رسیده و درگیری‌ها سنگین بوده»، اما «در مجموع در سه روز گذشته کنترل نسبی بر این محله حاصل شده است».

ارتش به افکار عمومی اسرائیل توضیح داده که نمی‌توان تمامی محله بزرگ شجاعیه را (برای یافتن اعضای حماس) تخریب کرد یا اقدام به حمله هوایی کرد و یا به محض برخورد سربازان اسرائیلی با شبه‌نظامیان در ساختمان‌های خالی از سکنه، نمی‌توان ساختمان‌ها را از هوا بمباران کرد.

به نظر می‌رسد که این بیانیه توضیحی ارتش اسرائیل برای اقناع افکار عمومی است که در روزهای اخیر با افزایش شمار کشته‌های نظامیان کشورش روبه‌رو شده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، درگیری‌های سنگین روز سه‌شنبه در محله شجاعیه حول این ظن تشدید شد که سربازان از ربودن یک افسر به دهانه تونل نگران شده و فرماندهان دیگری از اطراف نیز با نیروهای خود وارد کارزارنظامی شدند.

استقبال مقام فلسطینی از تصویب قطعنامه آتش‌بس
حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، بامداد چهارشنبه، ۲۲ آذر، با ابراز خشنودی از قطعنامه مصوب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای برقراری «آتش‌بس فوی بشردوستانه»، خواهان اجرای آن شد.

آقای الشیخ گفت تصویب این قطعنامه با رأی بالای نمایندگان دولت‌ها انزوای اسرائیل در جامعه جهانی را به طور ملموس نشان می‌دهد.

قطعنامه با حمایت ۱۵۳ کشور، رأی مخالف ده کشور و ۲۳ رأی ممتنع در نشست سه‌شنبه شب مجمع عمومی، خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمامی کسانی نیز هست که حماس در حمله روز ۱۵ مهر به غزه ربود. هنوز حدود ۱۴۰ تن در اسارت حماس باقی مانده‌اند.

درخواست سازمان‌های حقوق بشری از وزیر خارجه بریتانیا درباره ارسال سلاح به اسرائیل
گروهی از سازمان‌های حقوق بشری، از جمله دیده‌بان حقوق بشر، در نامه مشترک به دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، خواهان توقف فوری ارسال سلاح از بریتانیا به اسرائیل شدند.

آن‌ها در نامه خود نوشتند دولت بریتانیا در خطر همدستی در «جنایات جدی» است و این «تهدید آشکار» وجود دارد که از این سلاح‌ها برای «نقض جدی قوانین بین‌المللی، از جمله برای حملاتی که ممکن است جنایات جنگی به لحاظ آید، استفاده شود».

بر اساس برآوردها، بریتانیا از سال ۲۰۱۵ میلادی، دست‌کم ۴۷۲ میلیون پوند تسلیحات به اسرائیل منتقل کرده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید هشت سرباز این کشور در غزه کشته شدند
ارتش اسرائیل بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که هشت سرباز این کشور در عملیات زمینی در غزه کشته شدند.

طبق این گزارش، شمار تلفات نیروهای نظامی اسرائیل از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه به ۱۱۳ کشته رسید. همچنین گفته می‌شود سه سرباز اسرائیلی نیز روز سه‌شنبه به شدت مجروح شدند.
اسرائیل از اعزام چهار ناو خود به دریای سرخ خبر داد
ارتش اسرائیل بامداد چهارشنبه اعلام کرد که چهار ناو جدید خود را «برای اولین‌بار به دریای سرخ» اعزام کرده است.

اسرائیل در حالی این ناوهای خود را به دریای سرخ اعزام کرده است که پیشتر شبه نظامیان حوثی‌ یمن به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داده بود اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه در آخرین اعتراض خود به بمباران غزه توسط اسرائیل،یک نفتکش تجاری نروژی را در دریای سرخ هدف قرار دادند.

مالک این نفتکش نروژی گفت این کشتی هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد و «به صورت آزمایشی» توسط اجاره‌کنندگان برای ارسال مرسوله از بندر اشدود خارج شده است.

با وجود این، مدیریت شرکتی که مالک این کشتی است اعلام کرده که «با توصیه مشاوران امنیتی» تا زمانی که کشتی و خدمه آن در آب‌های امن قرار نگیرند از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری خواهد کرد.

سفیر اسرائیل: آتش‌بس در غزه به مثابه تضمین بقای حماس است
گیلاد ارادن، سفیر اسرائیل٬ سه‌شنبه در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی که یک پوستر در دست گرفته بود، خطاب به حاضران گفت: «آتش‌بس تنها به مثابه تضمین بقای حماس» است.

او با تروریستی خواندن حماس تاکید کرد که این گروه افراطی خود را «به نابودی اسرائیل و یهودیان» متعهد می‌داند.

روی پوستری که گیلاد ارادن در دست داشت، نوشته شده بود: «برای آتش‌بس با یحیی سنوار [رهبر حماس] به این شماره تلفن همراه غزه تماس بگیرید.»

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع ۱۵۳ رای مثبت قطعنامه پیشنهادی مصر برای آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد. آمریکا و اسرائیل به همراه هشت کشور دیگر به این قطعنامه غیر الزام آور رای منفی دادند.

استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین از رای قاطع سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه
ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل روز سه‌‌شنبه از رای قاطع مجمع این سازمان برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه استقبال کرد و آن را «روزی تاریخی» خواند.

مجمع عمومی سازمان ملل در این روز با تصویب قطعنامه‌ای غیر الزام آور با ۱۵۳ رای موافق خواستار آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و غزه شد. آمریکا و اسرائیل به همراه هشت کشور دیگر با این قطعنامه محالفت کردند و ۲۳ کشور نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

ریاض منصور گفت: «رای امروز مجمع عمومی پیام قوی ارسال کرد و این یک روز تاریخی بود. وظیفه جمعی ما این است که به این راه ادامه دهیم تا زمانی که شاهد پایان خشونت و جنگ علیه مردم خود باشیم».

سازمان ملل: ۴۰ هزار ساختمان‌ در غزه تخریب یا آسیب دیده است
براساس برآورد سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد، از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه سال جاری کنونی، نزدیک به ۴۰ هزار ساختمان یا حدود ۱۸ درصد از تمام سازه‌های نوار غزه در حملات اسرائیل آسیب دیده یا ویران شده است.

به‌دنبال حمله غافلگیرانه و بی‌سابقه گروه افراطی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) که دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، ارتش اسرائیل حملات به غزه را آغاز کرد. در حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه، یعنی ۸۵ درصد کل جمعیت نوار غزه، در اثر این جنگ از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

این برآورد تازه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا در ۲۶ نوامبر سال جاری تهیه شده است.

با این حال کارشناسنان معتقدند به رغم استفاده از چنین فناوری، این احتمال وجود دارد که در تخمین مقیاس تخریب دچار اشتباه شده و تصاویر تمام آسیب‌های ساختمانی را نشان ندهند.

فرانسه به تلاش برای یافتن راه حلی پایدار جهت پایان دادن به جنگ غزه ادامه خواهد داد
نیکلاس دی‌رویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل، ضمن اشاره به رای مثبت کشورش به قطعنامه پیشنهادی مصر برای آتش‌بس فوری در غزه، خواستار راه حلی پایدار برای این منازعه شد.

نیکلاس دی‌رویر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: فرانسه به قطعنامه مصر رای مثبت داد و خواستار یک آتش‌بس جدید بشردوستانه (درغزه) است که منجر به آتش بس دائمی شود.

او تاکید کرد: «فرانسه خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها است و به تلاش برای یافتن راه حلی پایدار برای این درگیری ادامه خواهد داد.»

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد
مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواهان آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه شد.

این قطعنامه غیر الزام آور با ۱۵۳ رای موافق در مقابل ۱۰ رای مخالف به تصویب رسید. ۲۳ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

قطعنامه پیشنهادی مصر در حالی در مجمع عمومی به تصویب رسید که پیش‌نویس مشابهی چند روز پیش در شورای امنیت با وتوی دولت آمریکا از تصویب بازماند.

آمریکا، اسرائیل، اتریش، جمهوری چک، گواتمالا، لیبریا، میکرونزی،‌ پاپوآ گینه‌نو و پاراگوئه به این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هرچند این قطعنامه غیر الزام آور است، اما با توجه به رای مثبت دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، این قطعنامه بیانگر دیدگاه جهانی نسبت به این جنگ است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، قبل از رأی گیری در خصوص این پیش‌نویس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که جنبه‌هایی از این قطعنامه وجود دارد که ایالات متحده از آنها حمایت می‌کند، از جمله ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت وخیم انسانی در غزه، حفاظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها.

رای‌گیری درباره این پیش‌نویس به در خواست قطر و موریتانی انجام شد. این دو کشور خواستار برگزاری جلسه اضطراری مجمع عمومی و رای‌گیری کشورهای عضو سازمان ملل در خصوص جنگ غزه شده بودند.

ساعاتی پیش از این رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هشدار داد که اسرائیل در حال از دست دادن حمایت‌ها در سراسر جهان است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳