حکم اعدام سمیرا سبزیان اجرا شد

بامداد روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ حکم اعدام سمیرا سبزیان یکی از قربانیان کودک همسری در زندان قرچک تهران اجرا شد.

۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ سازمان حقوق‌بشر ایران مستقر در نروژ، نسبت به اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این زن جوان که یک هفته قبل به تعویق افتاده بود، هشدار داده بود.

این سازمان حقوق‌بشری ضمن اشاره به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران، از مردم و فعالان مدنی و جامعه جهانی دعوت کرد تا با راه‌اندازی کارزارهای مخالفت با اعدام و واکنش سیاسی، برای نجات جان سمیرا سبزیان و دیگر زندانیان در انتظار اعدام تلاش کنند.

سمیرا سبزیان از قربانیان کودک همسری است که در روزهای گذشته یک نوبت برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان قرچک منتقل شده بود، اما با واکنش‌های جمعی این حکم موقتا متوقف شد.

«محمود امیری‌مقدم»، مدیر سازمان حقوق‌بشر ایران، پیش‌تر هشدار داده و گفته بود که حکومت تلاش می‌کند با بازگرداندن زندانیان محکوم به اعدام از سلول انفرادی به بند عمومی، از حساسیت‌ها در مورد اجرای حکم آنان بکاهد و سپس آن را به اجرا بگذارد.

سمیرا سبزیان که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده متهم است که در سال ۱۳۹۳ همسرش را به قتل رسانده و ده سال است تحت حکم اعدام در زندان بوده است.

ایران‌وایر هفته گذشته به اطلاعاتی دست یافته بود که تایید می‌کرد سمیرا سبزیان بعد از توقف موقت حکم و به دلیل رسانه‌ای شدن احتمال اجرای حکم از سلول انفرادی به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شده و از تماس تلفنی و ملاقات با نزدیکانش نیز محروم است.

نزدیکان خانم سبزیان همچنین گفته بودند که به آن‌ها گفته شده حکم اعدام او سحرگاه ۲۹ آذر اعدام خواهد شد و در تلاش برای جلب رضایت از خانواده همسر او بودند.

فشار ناشی از احتمال اجرای این حکم به قدری زیاد بوده که به گفته یک منبع آگاه «سمیرا سبزیان پس از انتقال به انفرادی، قدرت تکلم خود را از دست داد. همچنین هنگام بازگشت به بند، قادر به راه رفتن نبود و با ویلچر منتقل شد.»

اولیای دم که همچنان بر اجرای حکم پافشاری می‌کنند، پیش‌تر اعلام کرده بودند که اگر خانم سبزیان حضانت فرزندانش را مطالبه نکن، از قصاص می‌گذرند و او نیز به همین سبب در طول ده سال گذشته، دو فرزند خود را که حالا ۱۱ و ۱۵ سال دارند ملاقات نکرده است.

مژگان کشاورز، کنشگر مخالف حجاب اجباری و از زندانیان سیاسی سابق، در حساب کاربری ایکس(توییتر) نوشت: «خداحافظ دوستم سمیرا ببخش من. تمام تلاشمو کردم ،نشد… یک قربانی دیگر اعدام شد! سمیراسبزیان را دقایقی پیش کشتند. جمهوری اسلامی قاتل انسانیت است.»

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳