بلینکن: حوثی‌ها بار دیگر به فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اضافه می‌شوند

آمریکا بار دیگر حوثی‌های یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد.

به گزارش صدای آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۷ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه «انصارالله» که گروه حوثی‌ها نیز نامیده می‌شود، ۳۰ روز دیگر، به عنوان یک گروه تروریستی بین‌المللی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار خواهد گرفت.

او گفت که این تصمیم در واکنش به حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در مسیرهای بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین به نیروهای نظامی مستقر در این منطقه برای دفاع از ایمنی و امنیت کشتیرانی اتخاذ شده است.

آقای بلینکن در بیانیه‌ خود گفت حملات حوثی‌ها به مسیر کشتیرانی بین‌المللی باعث به خطر افتادن جان دریانوردان و اخلال در جریان آزاد تجارت شده است و با حقوق و آزادی‌ کشتیرانی تداخل دارد.

وزیر امورخارجه آمریکا گفت قرار گرفتن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی برای پاسخ‌گو کردن آنها «در قبال فعالیت‌های تروریستی‌شان است.»

آنتونی بلینکن اضافه کرد که اگر حوثی‌ها حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کنند، ایالات متحده ارزیابی مجددی در مورد تصمیم خود برای تعیین آنها به عنوان سازمانی تروریستی خواهد داشت.

ایالات متحده در ۲۳ بهمن ۱۳۹۰، حوثی‌‌ها را به خاطر «شرایط وخیم انسانی» در یمن از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرده بود.

حوثی‌ها که یک گروه نیابتی جمهوری اسلامی قلمداد می‌شوند، پس از حمله ۱۵ مهر حماس به جنوب اسرائيل و واکنش اسرائيل به آن، حمله به کشتی‌های تجاری را آغاز کردند.

پیشتر اعضای کنگره آمریکا از جمله مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، خواستار واکنش دولت جو بایدن به این اقدامات حوثی‌ها شده بودند.

آقای مک‌کال در آذر امسال حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را تهدیدی جدی برای امنیت دریانوردی و تجارت جهانی دانست و خواستار واکنش جدی دولت آمریکا شده بود.

او گفته بود: «ما باید به این سیاست مماشات پایان دهیم و به جای فعال‌کردن تهدید حوثی‌ها، از طریق شناسایی حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی، واکنش جدی نشان دهیم.»

تصمیم تازه دولت آمریکا پس از آن اعلام شد که این هفته اعلام کرد که در عملیات مبارزه با قاچاق سلاح به یمن، از یک شناور، سلاح‌های ساخت ایران و مورد استفاده حوثی‌ها را پیدا کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴