تعلیق کمک‌های مالی چند کشور به نهاد سازمان ملل در فلسطین

در پی بالا گرفتن اتهام‌ها علیه چند کارمند سازمان ملل به «دست داشتن» در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، چند کشور روز شنبه، ۲۷ ژانویه (۷ بهمن)، کمک مالی به این نهاد بین‌المللی را به حالت تعلیق در‌آوردند.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) در واکنش به تصمیم این کشورها، تعلیق‌ کمک‌ها به این نهاد وابسته به سازمان ملل را «تکان‌دهنده» خواند و آن‌ را به شدت محکوم کرد.

فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا، در بیانیه‌ای گفت که «تعلیق» بودجه آژانس در واکنش به اتهام‌هایی علیه «گروه کوچکی» از کارکنان «تکان‌دهنده» است. او افزود که «زندگی مردم غزه به این حمایت بستگی دارد».

به گزارش رویترز، یک روز پیش از آن، آنروا اعلام کرد «چند» کارمند را که به «ادعای اسرائيل»، به دست داشتن در حمله بی‌سابقه و مرگبار هفتم اکتبر حماس به این کشور متهم‌اند، اخراج کرده است.

فیلیپ لازارینی هدف از این تصمیم را «حفظ قابلیت‌های آژانس در رساندن کمک‌های بشردوستانه» در غزه خواند و وعده داد که تحقیقات جامعی در این‌باره انجام شود.

در پی آن، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، اتهام‌های مطرح‌شده علیه این نهاد بین‌المللی را «به‌غایت نگران‌کننده» خواند و از تعلیق موقت کمک‌های مالی واشینگتن به سازمان ملل خبر داد.

با این حال، بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ایالات متحده، «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک نقش مهمی در فراهم کردن کمک‌های ضروری نجات‌بخش برای فلسطینیان از جمله غذا، دارو، سرپناه و سایر حمایت‌های بشردوستانه حیاتی ایفا می‌کند».

پس از تصمیم واشینگتن، بریتانیا، کانادا، آلمان، فنلاند، هلند، ایتالیا، سوئیس و استرالیا نیز یکی پس از دیگر اعلام کردند که به جمع تعلیق‌کنندگان کمک مالی به آنروا، می‌پیوندند.

سوئیس سالانه ۲۳ میلیون دلار و فنلاند نیز سالانه ۵.۴ میلیون دلار به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز متعهد شد که فعالیت آنروا را مورد «بازبینی مستقل، فوری و جامع» قرار دهد.

در ادامه این واکنش‌ها، یسرائيل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش فعالیت آنروا را در غزه پس از جنگ متوقف خواهد کرد. کاتز با اشاره به «هشدارهای» پیشین در مورد این نهاد سازمان ملل، از آنروا با عنوان «بازوی غیرنظامی حماس در غزه» یاد کرد که «مانع صلح می‌شود».

در همین حال، گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس با انتقاد تند از «تهدیدهای» اسرائیل علیه آنروا، از سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی خواست که «تسلیم تهدیدها و باج گیری [اسرائیل] نشوند».

تشکیلات خودگردان فلسطینی هم در واکنش به اقدام این کشورها، با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت که این نهاد سازمان ملل به «بیشترین حمایت‌» ممکن نیاز دارد.

پیش‌تر اسرائیل سازمان جهانی بهداشت را نیز به «تبانی» با حماس در «نادیده گرفتن» شواهد اسرائیل در زمینه «استفاده نظامی حماس» از بیمارستان‌ها در نوار غزه متهم کرده بود.

تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، با رد این اتهام، هشدار داد که «طرح چنین اتهام‌هایی می‌تواند کارکنان این سازمان در غزه را به خطر بیندازد».

اسرائیل در واکنش به حمله هفتم اکتبر حماس، که ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت، نوار غزه را زیر آتش سنگین هوایی و زمینی گرفت. به گفته وزارت بهداشت حماس، در طول نزدیک به چهار ماه حمله اسرائیل به غزه، دست‌کم ۲۶ هزار فلسطینی کشته شدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴