تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو تجارت دوجانبه روسیه و ترکیه را مختل کرده است

فرمان اجرایی جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در دسامبر ۲۰۲۳ مبنی بر تحریم موسسات مالی که مسکو را در دور زدن تحریم‌ها یاری می‌کنند، تاثیر خود را نشان می‌دهد.

در حالی که اتحادیه اروپا پس از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، منتقد و مخالف سرسخت کرملین، برای اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه آماده می‌شود، رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که تحریم‌های جدید ایالات متحده که مبادلات مالی روسیه را هدف قرار داده، تجارت دوجانبه مسکو و آنکارا را مختل کرده است.

موج تحریم‌های غرب علیه مسکو پس از آن به راه افتاد که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ با حمله نظامی به اوکراین، جنگی را با این کشور رقم زد که همچنان ادامه دارد.

کاخ سفید جویای آن است که درآمد کرملین را به گونه‌ای کاهش دهد که جریان صادرات نفت روسیه به بازارهای جهانی، و در نتیجه قیمت بنزین در ایالات متحده، به‌ویژه در ماه‌های پیش از انتخابات ریاست ‌جمهوری آتی، تحت تاثیر قرار نگیرد.

به گفته این منابع، اگرچه تحریم‌های واشینگتن مستقیما انرژی روسیه را هدف قرار نمی‌دهد، پرداخت‌های ترکیه را برای نفت خام روسیه و نیز پرداخت‌های روسیه را برای مجموعه گسترده‌ای از صادرات ترکیه، پیچیده کرده است. با این‌ حال، به گفته این منابع، مشکلات در مبادلات مالی، عرضه نفت روسیه به هند و چین را نیز دشوار می‌کند.

آنکارا که مخالف تحریم‌های غرب علیه مسکو است، با وجود انتفاد از روسیه به دلیل حمله به اوکراین، توانسته است روابط نزدیکش را با مسکو و کی‌یف حفظ کند.

آنکارا می‌گوید تحریم‌ها در خاک ترکیه دور زده نمی‌شود، اما فرمان اجرایی بایدن که ۲۲ دسامبر صادر شد، بر فعالیت و مبادلات برخی موسسات مالی که با افراد تحریم‌شده تجارت مستقیم یا غیرمستقیم دارند، تاثیر می‌گذارد. از این ‌رو، با بروز مشکلات تازه در مبادلات مالی، بانک‌های ترکیه در حال بازنگری در تجارت با مشتریان روسی‌اند.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام و گازوئیل به ترکیه، عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، است. به گزارش رویترز، مسکو در ۱۱ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۲۳، ۸.۹ میلیون تن نفت خام و ۹.۴ میلیون تن گازوئیل به همسایه غربی‌اش در مجاورت دریای سیاه عرضه کرده است.

داده‌های مبادلات تجاری دو کشور نشان می‌دهد که صادرات ترکیه به روسیه در ژانویه امسال در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته با ۳۰ درصد کاهش، به ۶۳۱ میلیون دلار رسیده است. واردات ترکیه از روسیه نیز در ژانویه امسال در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته با حدود ۲۰ درصد کاهش، به چهار میلیارد دلار رسیده است.

به گفته منابع آگاه، بخش عمده‌ای از این تاثیر، بر تجارت غیرنفتی است. برای نمونه، صادرات ماشین‌آلات، به‌ویژه به دلیل مشابهت [کارکرد برخی از ابزارها] با تجهیزات نظامی، متوقف شده است.

افزون بر این، به گفته این منابع، مشکل واقعی نه در نحوه پرداخت‌های ترکیه به روسیه، بلکه به چگونگی انتقال پول‌هایی مرتبط است که ترکیه باید [از روسیه] دریافت کند. این موضوع، منبع اصلی تردید‌ها و نگرانی شدید بانک‌های ترکیه از تحریم‌ها است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ فوریه ۲۰۲۴