لوموند: ایران با سیاست گروگانگیری دولت سوئد را زیر فشار گذاشته

لوموند تصریح کرده است که یوهان فلودروس، دیپلمات جوان سوئدی در ٢٨ ژانویه گذشته در یک دادگاه نمایشی در ایران محاکمه و طی آن دادستان دادگاه انقلاب خواستار اعدام شهروند سوئدی شد. لوموند تصریح کرده است که دست‌کم سی شهروند غربی از جمله چهار فرانسوی در زندان‌های ایران و اغلب به اتهام مشابه اسیر هستند و به همین دلیل اغلب آنان از قربانیان “دیپلماسی گروگان‌ها” در ایران به شمار می‌روند. به این معنا که جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که در ازای آزادی آنان امتیازاتی در معاملات خود با کشورهای غربی به دست آورد.

مقاله‌نویس لوموند تصریح کرده است که در هر حال سرنوشت یوهان فلودروس، دیپلمات جوان سوئدی، به سرنوشت حمید نوری گره خورده است، خاصه این که در نوزدهم دسامبر گذشته دادگاه تجدیدنظر استکهلم محکومیت حمید نوری را از نو تأئید کرد. لوموند تأکید کرده است که یوهان فلودروس فقط دو هفته پیش از کیفرخواست دادستان دادگاه استکهلم علیه حمید نوری توسط حکومت تهران دستگیر و محاکمۀ او در دهم دسامبر گذشته اندکی پیش از صدور رأی دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در استکهلم آغاز شد.

یوهان فلودروس، به گفتۀ پدرش، پیش از دستگیری در تهران، هفت، هشت بار برای کار یا گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بود. او ده ماه نخست بازداشت خود را در سلول انفرادی و با تحمل شکنجه‌های روانی سپری کرده است. لوموند می‌افزاید : یوهان فلودروس چندین بار دست به اعتصاب غذا زده، اما، مقامات زندان با تهدیدهای مکرر از جمله قطع گفتگوهای هفتگی وی با خانواده‌اش توانسته‌اند اعتصاب غذای او را بشکنند.

لوموند می‌افزاید : مورد احمدرضا جلالی تا حدودی متفاوت است. مقامات جمهوری اسلامی او را در سال ٢٠١٦ در تهران دستگیر کردند، زمانی که وی برای شرکت در یک کنفرانس به ایران دعوت شده بود. به گفتۀ همسرش، مقامات جمهوری اسلامی به مدت دو سال از ملاقات‌های کنسولی احمدرضا جلالی جلوگیری کردند و مانع از تماس وی با خانواده‌اش شدند. در همین مدت دستگاه‌های اطلاعاتی ایران کوشیدند آقای جلالی را وادار به همکاری کنند، اما، هر بار با مخالفت او روبرو شدند.

لوموند در ادامه تصریح می‌کند که در نوامبر ٢٠٢٠ دستگیری خودسرانۀ احمدرضا جلالی به گروگانگیری تبدیل شد، هنگامی که همزمان دادگاه اسدالله اسدی، باصطلاح دیپلمات ایرانی در اتریش، در شهر آنتورپ بلژیک به اتهام تدارک عملیات تروریستی در همایش سازمان مجاهدین خلق ایران در حومۀ پاریس آغاز شد. احمدرضا جلالی در زمان دستگیری‌اش در دانشگاه آزاد بروکسل تدریس می‌کرد.

لوموند می‌افزاید که در حال حاضر دولت سوئد حاضر نیست علناً دربارۀ مبادلۀ حمید نوری با اتباع سوئدی گروگان در ایران صحبت کند، به ویژه این که حمید نوری خواستار تجدیدنظر در محکومیت خود در دیوان عالی دادگستری سوئد شده و این دیوان هنوز رأی خود را صادر نکرده است.

به نوشتۀ لوموند، در هفتم فوریه وزیر امور خارجۀ سوئد، توبیاس بلستروم، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ حکومت تهران، گفتگو کرد و طی آن خواستار آزادی یوهان فلودروس و احمدرضا جلالی شد.

سعید محمودی، استاد پیشین حقوق بین‌الملل در دانشگاه استکهلم به خبرنگار لوموند گفته است : “ممکن است معاوضۀ حمید نوری با اتباع سوئدی زندانی در ایران غیرهنجاری و غیراخلاقی و مغایر با ارزش‌های دولت سوئد باشد، اما، من فکر می‌کنم که چنین معامله‌ای در نهایت صورت خواهد گرفت، به ویژه این که دیگر کشورها قبلاً این کار را کرده‌اند.”

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۱ فوریه ۲۰۲۴