مرکز آمار ایران: تورم ۳۸ قلم کالای خوراکی در بهمن‌ماه بیشتر از تورم سالانه بود

گزارش مرکز آمار از وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌دهد که در بهمن‌ ۱۴۰۲، نرخ تورم ۳۸ قلم کالای خوراکی منتخب بیشتر از نرخ تورم سالانه بوده است.

بر مبنای این گزارش، در این ماه انواع مواد پروتئینی همچنان رکورددار تورم سالانه بودند و کنسرو ماهی در صدر قرار داشت. نرخ تورم گوشت قرمز، قارچ، کشمش پلویی، ماهی قزل‌آلا، هندوانه، خربزه، مرغ ماشینی، نوشابه، شیر خشک، پسته، مغز بادام درختی، چای خارجی بسته‌ای، شکر، شیرینی خشک، مغز گردو، لوبیا قرمز، قند و پرتقال نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و از میانگین سالانه بیشتر بودند.

گزارش بهمن‌ماه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در گروه نان و غلات، شیرینی خشک، رشته آشی و ماکارونی نسبت به دی‌ماه بیشترین افزایش قیمت را داشتند. همچنین در گروه گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن‌ها، نیز ماهی قزل‌آلا، گوشت گوسفندی و کنسرو ماهی بیشتر از اقلام دیگر (نسبت به دی‌ماه) گران شدند.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته مربوط به شیر خشک و کره پاستوریزه بود. در گروه میوه و خشکبار، نیز بیشترین افزایش قیمت برای خربزه، انار و کشمش پلویی گزارش شد. خیار، لوبیا قرمز و عدس نیز در گروه سبزیجات و حبوبات، بیشتر از اقلام دیگر گران شدند.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به دی‌ماه، مربوط به سس گوجه فرنگی و سس مایونز بود.

به گزارش سایت جماران، به‌ طور کلی از ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب در نقاط شهری دست‌کم ۲۰ کالا تورم بالاتری از نرخ نقطه‌ای نقاط شهری ایران داشتند و میزان تورم ۳۸ درصد آن‌ها نیز بیشتر از نرخ تورم سالانه بود.

رشد میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده در یک سال منتهی به هر مقطع زمانی نسبت به همان زمان در سال قبل از آن، نشان‌دهنده نرخ تورم سالانه است.

تورم نقطه‌به‌نقطه بهمن‌ نیز از روند ماهانه پیروی کرد و به ۳۵.۸ درصد رسید. به‌ بیان‌ دیگر، خانوارهای ایرانی در بهمن‌ماه برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات ۳۵.۸ درصد بیشتر از بهمن سال قبل هزینه کردند.

منظور از تورم نقطه‌به‌نقطه یا تورم نقطه‌ای درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه در سال قبل است.

گزارش‌های مرکز آمار ایران از نرخ تورم در ماه‌های مختلف در حالی منتشر می‌شود که کارشناسان اقتصادی این مرکز را به عددسازی‌ آماری به نفع دولت ابراهیم رئیسی متهم کرده‌اند. گزارش‌های بانک مرکزی ایران از میانگین نرخ تورم نیز که با تاخیر و پس از گزارش‌های مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که این مرکز در گزارش‌های آماری از اعلام اعداد و ارقام واقعی خودداری می‌کند.

گزارش آماری بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی ایران در آذرماه آشکار می‌کند که قدرت خرید مردم در این ماه دست‌کم ۶۰ درصد کاهش یافته و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهری هم در آخرین ماه پاییز ۵۴.۲ درصد و نرخ تورم میانگین شهری در همین ماه ۵۵.۹ درصد بوده است؛ در حالی‌ که مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را ۴۰.۱ درصد و میانگین نرخ تورم را ۴۴.۱ درصد اعلام کرد که حدود ۱۶ درصد پایین‌تر از گزارش بانک مرکزی است.

مرکز آمار ایران در اردیبهشت‌ماه نیز پس از آنکه مدتی طولانی از انتشار داده‌های مربوط به نرخ تورم خودداری کرد، سال پایه را از ۱۳۹۵ به سال ۱۴۰۰ تغییر داد؛ اما به‌رغم عددسازی‌های آماری این مرکز، نرخ تورم در ایران همچنان صعودی است و هرماه رکوردی تازه‌ ثبت می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ مارس ۲۰۲۴