تد کروز: بایدن توطئه‌های ترور جمهوری اسلامی را مخفی کرده است

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه می‌گوید «دولت بایدن اطلاعات مربوط به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای ترور مقامات آمریکایی را مخفی کرد تا اطمینان یابد کنگره و افکار عمومی را در تاریکی نگه‌می‌دارد.»

تد کروز در نشست استماع سنا درباره «شبکه ترور نیابتی‌های تهران» گفت: «آنچه آمریکایی‌ها نمی‌دانند این است که دولت بایدن برای مخفی کردن تهدید‌های جمهوری اسلامی تلاش زیادی انجام داده است.»

به گزارش فری بیکن، کروز گفت که این تلاش‌ها شامل توطئه ترور مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا و دیگر مقامات عالی آمریکا بوده است.

کروز با تاکید بر اینکه دولت از سیستم محرمانه‌سازی سوء‌استفاده کرد تا اطمینان یابد این اخبار به افکار عمومی درز پیدا نمی‌کند، گفت: «آنها بحث عمومی درباره این موضوع را به ضرر سیاست خشنودسازی رژیم ایران می‌دانند.»

این نخستین بار است که یک سناتور آمریکایی دولت بایدن را به پنهان کردن اطلاعات با هدف جلوگیری از آسیب زدن این اطلاعات به روند دیپلماسی با ایران اشاره می‌کند.

بایدن در تابستان با آزادسازی دست‌کم شش میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی موافقت کرد. اما مدتی بعد حمله حماس به اسرائیل اتفاق افتاد و جنگ در نوار غزه آغاز شد و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در روند هدف قرار دادن منافع آمریکا در منطقه، سه سرباز آمریکایی را کشتند.

کروز گفت که دولت، باید کنگره را از تهدیدها علیه مقامات سابق مطلع کند اما دولت بایدن سال گذشته این اطلاعات را محرمانه کرد تا مطمئن شود که عمومی نمی‌شود.

کروز گفت که دولت بایدن با رویکردی نرم در مقابل ایران و بهره‌مندی جمهوری اسلامی از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال‌های اخیر اجازه داد که این تهدید‌ها ادامه پیدا کنند.

فری‌بیکن به نقل از یک منبع در کنگره نوشت که دولت بایدن بارها از سیستم محرمانه‌سازی اطلاعات برای در ابهام نگهداشتن اطلاعات مربوط به گروه‌های شبه‌نظامی جمهوری اسلامی و تهدیدی که آنها متوجه آمریکا می‌کنند، استفاده کرده است.

این منبع گفت: «دولت بایدن اطلاعات و گزارش‌های مربوط به روابط ایران و روسیه و کنترل تهران بر گروه‌های تروریستی مانند حماس را پنهان کرده است.»

این منبع گفت: آنها می‌دانند اگر افکار عمومی بدانند ایران، آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌دهد، با سیاست خشنودسازی دولت بایدن در مقابل جمهوری اسلامی مخالفت می‌کنند.

گروهی از قانونگذاران آمریکایی پیش‌تر در نامه‌ای به وزارت امنیت میهن، اف‌بی‌آی و مرکز ملی مقابله با تروریسم از دولت بایدن خواسته بودند درباره توطئه‌های ترور جمهوری اسلامی شفاف باشد.

در این نامه آمده است: با این حال دولت بایدن اطلاعات اندکی درباره طرح‌های توطئه ترور فعال ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در آمریکا ارایه داده‌ است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ مارس ۲۰۲۴