تداوم حاشیه‌های سیاست ارزی بانک مرکزی؛ پرداخت «ارز مسافری» با دستور رئیسی متوقف می‌شود

پس از حاشیه‌های ایجاد شده به‌واسطه صف‌های طولانی در فرودگاه بین‌المللی تهران برای دریافت ارز و بالا گرفتن انتقاد‌ها از این سیاست بانک مرکزی، یک نماینده مجلس اعلام کرده که پرداخت ارز مسافری با دستور رئیسی متوقف خواهد شد.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» نیز برای عادی نشان دادن شرایط فرودگاه اقدام به تهیه یک گزارش تصویری از باجه‌های پرداخت ارز کرده که به گفته منتقدان، تصاویر مربوط به ساعاتی بود که پروازهای خروجی در حداقل ممکن قرار دارد.

در همین رابطه علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که «قطعاً مطالبه بعدی این است که با تصمیم‌گیران حراج منابع ارزی در شرایط ‌جنگ اقتصادی⁩ که موجب آسیب اقتصادی و اجتماعی گردید، برخورد شود.»

خضریان تاکید کرده که پس از پیگیری این موضوع متوجه شده که پرداخت «ارز مسافری» با دستور ابراهیم رئیسی متوقف خواهد شد.

روز گذشته، یکشنبه ۲۰ اسفند ماه، ویدیویی در رسانه‌ها منتشر شده بود که صف دریافت ارز در فرودگاه بین المللی «امام خمینی» در تهران را به تصویر کشیده و نشان از ازدحام مردم و برهم خوردن نظم عمومی فرودگاه داشت.

در همین حال، خبرگزاری «ایلنا» وابسته به تشکل حکومتی «خانه کارگر» در ایران از یک سوءاستفاده ارزی در حاشیه پرداخت ارز مسافری خبر داد و نوشته بود که عده‌ای با «ترفندی عجیب» بدون سفر خارجی، ارز مسافرتی با نرخ ترجیحی را دریافت و در بازار آزاد می‌فروشند.

چندی پیش بانک مرکزی ارز مسافری را از ۵۰۰ دلار به هزار دلار افزایش داده است.

براساس مصوبه بانک مرکزی این ارز در نقطه خروجی فرودگاه و قبل از پرواز به متقاضیان پرداخت می‌شود.

قیمت این ارز در محدوده ۴۰ هزار تومان است که فاصله ۲۰ هزار تومانی با قیمت ۶۰ هزار تومانی در بازار دارد.
بنابر این ارقام، رانت ارز مسافری برای هر نفر ۲۰ میلیون تومان است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۱ مارس۲۰۲۴