بایدن: با شرکا برای واکنش دیپلماتیک واحد به «حمله گستاخانه ایران به اسرائیل» کار می‌کنیم

به‌دنبال حمله‌ پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای آن را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد و از تعامل و تماس نزدیک ایالات متحده در این زمینه با رهبران اسرائیل و سراسر منطقه و همچنین تشکیل جلسه با رهبران گروه ۷ به‌منظور هماهنگی واکنش دیپلماتیک واحد به «حمله گستاخانه ایران» خبر داد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید بامداد یکشنبه، ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین‌ماه)، منتشر کرد، آمده است که جو بایدن این حمله هوایی «بی‌سابقه» به تاسیسات نظامی در اسرائیل را که «ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در یمن، سوریه و عراق» انجام داده‌اند، «به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند».

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: «به دستور من، ارتش ایالات متحده برای پشتیبانی دفاع از اسرائیل، هواپیماها و ناوشکن‌های مجهز به سپر دفاع موشکی را طی هفته گذشته به منطقه منتقل کرد. به لطف استقرار این تجهیزات و مهارت فوق‌العاده پرسنل نظامی‌مان، به اسرائیل کمک کردیم تا تقریبا همه پهپادها و موشک‌های ارسال‌شده را سرنگون کند.»

او همچنین با اشاره به تماس تلفنی اخیرش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزسر اسرائیل، که پس از حمله انجام شد، از تاکیدش بر «تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل» در این گفت‌وگو خبر داد و افزود: «به او گفتم که اسرائیل برای دفاع دربرابر حملات چه‌بسا بی‌سابقه و شکست آن‌ها توانایی قابل‌توجهی از خود نشان داد [و از این طریق] پیامی آشکار به دشمنانش فرستاد مبنی‌بر اینکه آن‌ها نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به‌طور جدی تهدید کنند.»

بایدن در ادامه از این خبر داد که روز یکشنبه رهبران گروه هفت را به‌منظور هماهنگی برای واکنش دیپلماتیک واحد به «حمله گستاخانه» حکومت ایران به اسرائیل، گرد هم خواهد آورد.

رئیس جمهوری آمریکا در پایان بیانیه خود افزود: «تیم من با همتایان خود در سراسر منطقه تعامل خواهد داشت و ما در تماس نزدیک با رهبران اسرائیل خواهیم بود. و در حالی که ما امروز شاهد حمله به نیروها یا تاسیسات خود نبودیم، در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و از انجام تمامی اقدام‌های لازم برای محافظت از مردم خود فروگذار نخواهیم کرد.»

همزمان با این بیانیه، نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام اسرائیلی اعلام کرد که در حمله بامداد یکشنبه به اسرائیل، ۱۸۵ پهپاد و ۳۶ موشک کروز به کار گرفته شده است. به گفته این منابع، اغلب پرتاب‌ها از ایران و تعداد کمی از آن‌ها از یمن و عراق صورت گرفته است. علاوه‌بر این، جمهوری اسلامی از ۱۱۰ موشک زمین‌به‌زمین نیز در این حمله استفاده کرده است.

حمله‌ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل حدود دو هفته پس از کشته‌شدن فرماندهان سپاه پاسداران در جریان حمله اسرائیل به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و تهدیدهای پیاپی مقام‌های حکومت ایران به انتقام‌گیری انجام شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ آپریل ۲۰۲۴