افشای فساد گسترده مالی در استقلال؛ از خرید خودروهای شخصی تا ۳۲ تخلف نقل‌وانتقالاتی

امیرحسین میراسماعیلی
علیرضا خانی، عضو سابق هیئت‌مدیره استقلال، در ادامه رونمایی از برداشت‌های غیرقانونی از درآمدهای این باشگاه و پرداخت مبالغ پنهانی و ثبت‌نشده به بازیکنان، جمعه‌شب با حضور در دو برنامه زنده تلویزیونی از فسادهای دیگری پرده برداشت. او در همین برنامه و در مکالمه مستقیم با فرشید سمیعی، سرپرست مدیرعامل استقلال، موارد جدیدی از این نوع سندسازی‌ها و حیف‌ومیل درآمدها به دست مصطفی آجرلو، علی فتح‌الله‌زاده، حجت کریمی، علی خطیر و فرشید سمیعی را افشا کرد.

نکته مهم در جنگ کلامی خانی و سمیعی در شبکه خبر این بود که سمیعی در بخشی از سخنانش، غیرارادی اعتراف کرد که خارج شدن برخی از اسناد و قراردادهای بازیکنان از باشگاه استقلال ممکن است به لغو مجوز حرفه‌ای این تیم و ادامه محرومیت از حضور در لیگ آسیایی منجر شود. سخنانی که به نوعی تاییدکننده ادعاهای خانی درباره «۳۲ تخلف نقل‌وانتقلاتی» در این باشگاه است.

خبرگزاری آنا در رابطه با این افشاگری‌ها نوشت وقتی باشگاه استقلال در فصل گذشته به این شکل از سقف قراردادها عبور کرد، چگونه مجوز حرفه‌ای آن از سوی فدراسیون فوتبال ایران صادر شد؟ این درحالی است که مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، نیز در ۲ ماه گذشته درگیر پرونده افشای فساد گسترده مالی خود و منصوبانش بوده است و تاکنون ۷ مدیر ارشد فدراسیون بازداشت و احضار شده‌اند.

علیرضا خانی می‌گوید: «در جلسه هیئت‌مدیره گزارشی یازده صفحه‌ای شامل ۳۲ تخلف در قرارداد‌ها و عبور از قانون سقف قراردادها را اعلام کردم که باعث درگیری و زدوخورد در جلسه شد. سپس من را اخراج کردند تا حقایق آشکار نشود. تمامی مستندات و مدارک این تخلفات هم موجود است و اگر می‌گویند من دروغ می‌گویم به قرارداد‌های امسال رجوع کنند. در ماجرای قراردادهای تبلیغاتی هم تخلفات گسترده‌ای رخ داد که تبلیغات رایگان های‌وب روی پیراهن یا قرارداد با شرکت تبلیغاتی کاسکو جزو آن است. با چه مجوزی از حساب باشگاه برای خودتان خودروی شخصی خریداری کردید؟»

او پیش از این هم افشا کرده بود که در قرارداد چند بازیکن و مربی استقلال ارقامی غیرواقعی در حد یک‌صدم مبلغ قرارداد واقعی در سازمان لیگ و اسناد باشگاه ثبت شده است تا از قانون سقف قراردادها عبور نکنند.

علیرضا خانی در ادامه افزود: «در بحث تبلیغات و اسپانسرها سمیعی به‌طور غیرقانونی جای من امضا می‌کرد و استعلام نمی‌گرفت. اصلا چرا چک شخصی را می‌گرفتید؟ چرا ورزشگاه مرغوبکار را ۱۰ ساله اجاره دادید و اصلا دریافت مبالغ اجاره یا میزان هزینه‌کرد واقعی در این ورزشگاه را پیگیر نشدید؟ بازیکن باکیفیت خارجی (منتظر محمد) به تهران آمد و به هزینه باشگاه دو هفته در هتل ماند، ولی بعد نکونام گفت او را نمی‌خواهم و به باشگاه دیگر رفت. مشاوران قرارداد ۴۰۰ میلیون تومانی داشتند و خیانت‌های عجیبی در استقلال علیه این باشگاه شده است. مثلا سعیدی‌فر را رایگان به شمس‌آذر دادیم، ولی آن ها بازیکن خودشان را به ما ندادند.»

فرشید سمیعی، عضو هیئت‌مدیره و سرپرست فعلی مدیرعاملی در باشگاه استقلال تهران که پیش از این معاون حقوقی آبی‌پوشان بود، در پاسخ به خانی گفت: «شما خودت به‌طور غیرقانونی و بدون مجوز هیئت‌مدیره برای ورزشگاه مرغوبکار حساب بانکی باز کردی و نمی‌دانیم با پول بچه‌ها چه‌کار کردی… خانی به دروغ علت اخراجش از هیئت‌مدیره را به شکل دیگری مطرح می‌کند، زیرا او در ابتدای یک جلسه با فحاشی رکیک و پرتاب کاسه و بشقاب به سمت خطیر حمله‌ور شد و افضلی و حیدرزاده (اعضای هیئت‌مدیره) هم شاهدند. شرکت کاسکو هم قرار نبود روی پیراهن بیاید و قرار بود خرده‌فروشی کنند تا درصدی از سود آن به باشگاه برسد که نشد.»

سمیعی همچنین درمورد خرید خودروهای شخصی برای مدیران و کارکنان باشگاه از منابع درآمد استقلال، مدعی شد که در ماجرای خرید این «۳۹ دستگاه خودرو» برای کارمندان، «بخش مالی اشتباهی کرد و پول خرید ۵ خودرو را از حساب باشگاه برداشت کرد که در ادامه عودت داده شد.»

اما او توضیح نداد که اگر مبلغ کامل خرید این خودروهای شخصی را کارمندان و مدیران از حقوق خود پرداخت کرده‌اند، چرا باشگاه استقلال در این خرید پیش‌قدم شده است؟

سمیعی همچنین مدعی شد که خانی هنگام عضویت در هیئت‌مدیره در مواردی همچون خارج کردن «ضمانت‌نامه سهل‌الوصول ۸ میلیارد تومانی» از باشگاه به سوءاستفاده مالی اقدام کرده است و افزود: «قبلا می‌خواستی امتیاز استقلال در جدول را کسر کنی و الان می‌خواهی مجوز آسیایی استقلال را به خطر بیندازی. شما با چه مجوزی برای خبرنگاران با هدف تبلیغ خودت کارت هدیه خریدی؟ شما اسناد استقلال را بیرون دادی تا امتیاز از باشگاه کسر شود. شما که به تیم رقیب گرایش داری در استقلال چه کار می‌کردی؟ چرا در ایام تعطیل خودرو باشگاه را برای مسافرت شخصی استفاده می‌کردی؟»

اما خانی نیز در پاسخ به این سخنان، بر روی صحت ادعاهای خود و وجود اسناد رسمی از تخلفات مالی فرشید سمیعی اصرار کرد و گفت که کارت‌های هدیه اهداشده به خبرنگاران هم به مناسبت روز خبرنگار و به دستور کتبی علی خطیر با بودجه ۷۰ میلیون تومانی به خبرنگاران استقلالی هدیه داده شد.

افشاگری‌هایی که بار دیگر وجود فساد سیستمی، زدوبندهای اداری و نبود هیچ‌گونه نظارت بر عملکرد مالی مدیران را در نهادهای دولتی و تحت اداره جمهوری اسلامی به نمایش گذاشت و اکنون با واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو هولدینگ پتروشیمی و بانکی، احتمالا به‌دلیل گستردگی منابع مالی این بنگاه‌ها، درقیاس با وزارت ورزش، حجم فساد مالی و پرداخت‌های غیرقانونی بیش از گذشته خواهد شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴