تأیید حکم سیزده ماه و پانزده روز زندان علیه منوچهر بختیاری در دادگاه تجدید نظر

حکم سیزده ماه و پانزده روز حبس منوچهر بختیاری پدر دادخواه پویا بختیاری از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان قزوین تأیید شد. این پرونده در شرایطی که منوچهر بختیاری در زندان بسر می‌برد علیه او گشوده شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منوچهر بختیاری زندانی سیاسی و پدر پویا بختیاری از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، به حبس محکوم شد. اتهام منوچهر بختیاری در این پرونده «نشر اکاذیب» است.

حکم شعبه دادگاه تجدید نظر به ریاست مستشاران کمال رحیمی و خیراله طاهرخانی صادر شده و روز یکشنبه هفدهم تیرماه، به وکیل مدافع این زندانی سیاسی ابلاغ شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منوچهر بختیاری ۲۸ فروردین‌ماه امسال به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. حکم بدوی این پرونده اوایل اردیبهشت امسال از سوی شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو در استان قزوین صادر شده بود.

منوچهر بختیاری آبان‌ماه سال گذشته نیز به شش ماه زندان محکوم شده بود. این حکم توسط شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین و به اتهام «توهین به رهبری» صادر شد.

همزمان با اعلام خبر محکومیت منوچهر بختیاری به شش ماه حبس، این زندانی دادخواه در پیام صوتی از زندان با اشاره به فرارسیدن آبان‌ماه گفته بود که بیست و پنجم این ماه سالگرد جان باختن فرزندش است و او مانند سه چهار سال گذشته باز هم در سالگرد فرزندش در زندان بسر می‌برد.

منوچهر بختیاری پس از کشته شدن پویا فرزند ۲۷ ساله‌اش در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که در مهرشهر کرج از ناحیه سر مورد اصابت شلیک مأموران جمهوری اسلامی قرار گرفت به دادخواهی فرزند برخاست. خانواده بختیاری طی چهار سال گذشته بارها بازداشت، احضار و تهدید شده‌اند.

این پدر دادخواه آخرین بار در تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و جرح در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. او نهایتا توسط دادگاه انقلاب به ۳ سال و ۶ ماه حبس، ۲ سال و ۶ ماه تبعید و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده و از بازداشتگاه یکی از نهاد‌های امنیتی به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد.

وی روز چهارشنبه ۲۹ تیر بدون اطلاع قبلی به زندان قزوین منتقل شد. علی شریف‌زاده وکیل منوچهر بختیاری ۳۰ تیرماه امسال خبر داده بود که موکلش «با توجه به شرایط جسمانی» و «خون‌ریزی دستگاه گوارش» به مراقبت و درمان نیاز دارد.

تیرماه پارسال نیز گزارش شده بود که منوچهر بختیاری پیشتر با وجود ابتلا به بیماری های کلیوی، پروستات و فتق و با وجود تاییدیه پزشکی قانونی مبنی بر نیاز جدی به اقدامات درمانی، از رسیدگی پزشکی تخصصی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

منوچهر بختیاری دی‌ماه ۱۴۰۰ پس از مطلع شدن از صدور حکم غیرقانونی زندان، دست به اعتصاب غذا زد. او به سلول انفرادی منتقل شد اما پیش از انتقال در نامه‌ای اعلام کرد که «این دادخواهی خاموش شدنی نیست» و «دستوردهندگان و انجام‌دهندگان این جنایت مطمئن باشند به‌ زودی در دادگاه ملت ایران محاکمه و به سزای اعمال خویش خواهند رسید.»

این پدر دادخواه جدا از تبعید به زندان مرکزی قزوین، مدت‌ها در این زندان در سلول انفرادی بسر برد و به بند عمومی هم منتقل نشد. دی‌ماه سال گذشته نیز گزارش شد که این زندانی دادخواه مورد فحاشی و ضرب و جرح مأموران زندان قرار گرفته است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۰ جولای ۲۰۲۴