اف‌بی‌آی ترور نافرجام ترامپ را به عنوان تروریسم داخلی بررسی می‌کند

مقام‌های آمریکا روز یکشنبه اعلام کردند که اف‌بی‌آی تیراندازی در گردهمایی ترامپ را به‌عنوان یک اقدام تروریستی داخلی و سوءقصد به رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده بررسی می‌کند.

به گزارش آکسیوس، پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که در جست‌وجوی وسیله نقلیه و خانه توماس متیو کروکس، مظنون تیراندازی به سوی ترامپ، دستگاه‌های مشکوکی را کشف کرده است که کارشناسان در حال ارزیابی‌ آن‌ها هستند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، بازرسان بر این باورند که مظنون ۲۰ ساله در حمله به محل سخنرانی دونالد ترامپ که به کشته شدن یکی از حاضران و زخمی شدن دو نفر دیگر منجر شد، به‌تنهایی عمل کرده است. در جریان این حادثه، جوان مهاجم نیز با شلیک ماموران پلیس مخفی هدف گرفته و کشته شد.

کوین روژک، مامور ویژه اف‌بی‌آی پیتسبورگ، به خبرنگاران گفت که اسلحه استفاده‌شده در سوءقصد به ترامپ یک تفنگ ۵۵۶ از نوع ای‌آر (AR) بود که به صورت قانونی خریداری شده بود.

رویترز نیز با استناد به اظهارات یک مقام ناشناس گزارش داد تفنگ نیمه‌خودکاری که کنار جسد تیرانداز یافت شد، با مجوز پدر او خریده شده بود.

اف‌بی‌آی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد در حالی که تحقیقات در مورد تیراندازی روز شنبه پنسیلوانیا «نشان می‌دهد که تیرانداز به‌تنهایی عمل کرده است، تحقیقات ادامه می‌یابد تا مشخص شود آیا در این توطئه ترور همدست‌هایی هم وجود داشته است یا خیر.» این بیانیه افزود که در حال حاضر در مورد امنیت عمومی «هیچ نگرانی» وجود ندارد.

یکی از مقام‌های بخش امنیت ملی اف‌بی‌آی نیز به خبرنگاران گفت که بخش مبارزه با تروریسم و ​​بخش جنایی به طور مشترک برای تعیین انگیزه فرد مهاجم کار می‌کنند زیرا هنوز انگیزه او از تیراندازی به سمت دونالد ترامپ به‌روشنی مشخص نشده است.

باشگاه ورزشی «کلیرتون» (Clairton) در بیانیه‌ای به رسانه‌ها تایید کرد که کروکس یکی از اعضای باشگاه اسلحه آن‌ها بوده است.

پس از آنچه در پنسیلوانیا رخ داد،‌ انتقادها از عملکرد سرویس مخفی آمریکا در حفاظت از ترامپ افزایش یافته اما سرویس مخفی آمریکا ادعا می‌کند کاملا آماده است و حتی پس از تلاش برای ترور ترامپ نیز پروتکل‌ها را تغییر نمی‌دهد.

در همین حال،‌ به گزارش فاکس‌نیوز، کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرد صفحه‌ای که در سایت گوفاندمی (GoFundMe) برای حمایت مالی از آسیب‌دیدگان و خانواده‌های آن‌ها در حادثه تیراندازی گردهمایی انتخاباتی پنسیلوانیا با هدف جمع‌آوری یک میلیون دلار راه‌اندازی شد، بیش از ۲.۵ میلیون دلار جمع‌ کرده است.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در نخستین پیام عمومی پس از سوءقصد نافرجام به جانش در شبکه‌ اجتماعی تروث سوشال، با تشکر از ابراز محبت و دعای مردم نوشت: «تنها خدا بود که مانع از وقوع [امر] تصورناپذیر شد.»

او در این پیام تاکید کرد: «ما نخواهیم ترسید، به جای آن در ایمان و عزممان برای رویارویی با ضعف‌ها ثابت‌قدم‌تر خواهیم شد.»

نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان ضمن ابراز همدردی با قربانی و بازماندگان این حمله و با تاکید بر لزوم تقویت شخصیت آمریکایی شهروندان این کشور نوشت: «اکنون مهم‌ترین مسئله این است که متحد بمانیم و به شیطان اجازه پیروزی ندهیم.»

دونالد ترامپ تاکید کرد که در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در ویسکانسین حاضر می‌شود و با مردم سخن می‌گوید.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز یکشنبه خبر داد که پس از تلاش برای ترور او، متن سخنرانی‌اش در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی را که این هفته برگزار می‌شود،‌ بازنویسی کرده و این تغییر در جهت تمرکز بیشتر متن بر متحد کردن کشور آمریکا انجام شده است.

ترامپ به واشینگتن اگزماینر گفت که متن سخنرانی اولیه بر انتقاد از جو بایدن و سیاست‌های او متمرکز بود اما اکنون یک سخنرانی متفاوت در روز پنجشنبه ایراد خواهد شد. ترامپ آنچه را رخ داد، فرصتی برای متحد کردن کشور دانست و افزود که این فرصت به او داده شده است تا این کار را انجام دهد.

دونالد ترامپ کمتر از ۲۴ ساعت پس از تلاش برای ترور او،‌ روز یکشنبه برای حضور در کنگره ملی جمهوری‌خواهان وارد میلواکی شد. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بر اساس وقایع وحشتناک روز گذشته قصد داشتم سفرم به ویسکانسین و کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان را دو روز به تعویق بیندازم اما تصمیم گرفتم اجازه ندهم یک تیرانداز یا قاتل احتمالی برنامه‌ریزی‌هایم را تغییر دهد.»

انتظار می‌رود در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان که از دوشنبه تا پنجشنبه این هفته در میلواکی برگزار می‌شود، ترامپ به طور رسمی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ معرفی شود. این رویداد مهم حزب جمهوری‌خواه از سال ۱۸۶۵ برگزار می‌شود و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ جولای ۲۰۲۴