دستکم ۱۴ تجمع اعتراضی برگزار شد/ تحصن کارگران در سکوهای گازی

شماری از بازنشستگان مخابرات در شهرهای تهران، ارومیه، تبریز، کرمانشاه، اهواز، اردبیل و یزد، گروهی از کارگران کارخانه فولاد زرند ایرانیان در کرمان، تعدادی از کارگران متقاضی مسکن ملی در سبزوار، شماری از خریداران مسکن مهر در بندرعباس، تنی چند از کارگران شاغل در سایت دو شرکت نفت و گاز پارس کنگان، سایت یک شرکت نفت و گاز پارس عسلویه، شرکت پالایش گاز فجر جم و تنی چند از کارگران شاغل در پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی با برگزاری تجمعات اعتراضی، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. همزمان کارگران شاغل در شماری از سکوهای گازی شرکت نفت و گاز پارس دست به تحصن زدند.

عدم اجرای بدون تنازل آئین‌نامه رفاهی ۸۹، فریز مطالبات، افزایش سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان از ۲۰% به ۵۰%، عدم تسویه هزینه‌های درمان توسط بیمه معلم و دانا، عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱ و تبصره ۲ ماده ۳۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص بازنشستگان ۹٪ بعد از خصوصی‌سازی، از جمله موضوعات مورد اعتراض این کارگران است.

همزمان شورای بازنشستگان ایران از تجمع این بازنشستگان در یزد خبر داد.

تجمع کارگران متقاضی مسکن ملی در سبزوار
به گزارش ایلنا، روز گذشته تعدادی از کارگران متقاضی مسکن ملی در سبزوار در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

به گفته یکی از شهروندان معترض: مشکلات متقاضیان طرح ملی مسکن سبزوار، بلاتکلیفی در تحویل آپارتمانهایی‌ست که قرار بود دولت دوساله تحویل دهد اما هم‌اکنون حدودا سه سال از موعد اعلامی گذشته و به نظر می‌رسد این تاخیر ادامه داشته باشد.

یکی از کارگران با بیان اینکه اکثریت متقاضیان مسکن ملی سبزوار از کارگران شاغل در واحدهای مستقر در این شهر هستند، افزود: واحدهای مسکن ملی تا زمان تحویل همچنان دچار افزایش قیمت هستند و ما کارگران توان پرداخت این هزینه‌ها را نداریم در عین حال اقساطِ این وام هم که با سودِ ۲۳ درصد پرداخت می‌شود، چیزی بین ۷ تا ۹ میلیون تومان است که معلوم نیست یک کارگر چگونه قرار است با حقوق حداکثر ۷ تا ۱۰ میلیونی آن را پرداخت کند.

وی افزود: بسیاری از کسانی که عضو این تعاونی هستند درآمد چندانی ندارند. خیلی از آن‌ها مستاجرند و فرزند دانش آموز و دانشجو در شرف ازدواج دارند.

تجمعات کارگران صنایع نفت و گاز جنوب
به گزارش هرانا، امروز شماری از کارگران شاغل در سایت دو شرکت نفت و گاز پارس کنگان، سایت یک شرکت نفت و گاز پارس عسلویه و شرکت پالایش گاز فجر جم در تجمعاتی اعتراضی خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

همزمان تنی چند از کارگران شاغل در پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در مقابل ساختمان مرکزی شرکت گاز پارس جنوبی دست به تجمع زدند.

از سوی دیگر کارگران شاغل در سکوهای گازی چهل گانه نفت و گاز پارس از جمله سکوهای سلمان، نصر، SPD18B، SPD13B و SPD20 دست به تحصن زدند.

اصلاح نظام حقوق و دستمزد کارکنان عملیاتی صنعت نفت و اجرای فوری رای ترمیم حقوق از جمله مطالبات کارگران صنعت نفت عنوان شده است.

تجمع اعتراضی خریداران مسکن مهر در بندرعباس
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز گروهی از خریداران مسکن مهر در بندرعباس در مقابل ساختمان استانداری هرمزگان دست به تجمع زدند.

به گفته یکی از شهروندان معترض: پس از ۱۷ سال پیگیری و پرداخت وجه با تخلف‌های متعددی در تعاونی به نام دوراهی ایسینی فاز دو، مواجه شدیم که به‌صورت قانونی طی این سال‌ها از ما وجه دریافت کرده است. مدیرعامل به همراه برخی از اعضا، تعدادی از واحدها را به دو نفر یا شاید سه نفر فروخته‌اند. پس از ۱۷ سال واریزی وجه به حساب‌هایشان، هنوز خانه‌هایمان را دریافت نکرده‌ایم.

تجمع کارگران کارخانه فولاد زرند ایرانیان
به گزارش ایلنا، روز جاری شماری از کارگران کارخانه فولاد زرند ایرانیان در کرمان در مقابل ورودی این کارخانه تجمع کردند.

یکی از این کارگران در تشریح گسترده‌تر شدن اعتراض خود و همکارانش گفت: بعد از گذشت سه روز اعتراض صنفی برای وصول خواسته‌هایمان، متاسفانه هیج مسئولی پاسخگوی مطالباتمان نیست.

وی با بیان اینکه خواستار دریافت‌ کارانه یا پاداش تولید و نزدیک کردن حقوق کارگران همانند دیگر شرکت‌های فولادی هستیم، گفت: چندین سال است ما کارگران شرکت شرکت فولاد زرند ایرانیان از مسئولان شرکت درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی داریم اما تغییری در شرایط شغلی و مزایای دریافتی ما ایجاد نشد و در نتیجه ما کارگران امروز دوشنبه (نهم مهرماه) تصمیم گرفتیم با متوقف کردن فعالیت روزانه برای سومین روز دست به اعتراض صنفی بزنیم.

او در ادامه اضافه کرد: کارگران قراردادی فولاد زرند ایرانیان ماهانه با اضافه‌کاری و سایر مزایای جانبی، مبلغی در حدود ۱۵ تا ۱۶میلیون تومان دریافت می‌کنند که این رقم باتوجه به افزایش روزانه قیمت اقلام مصرفی و غذایی، ناچیز است.

این کارگر که پیگیر وضعیت افزایش دستمزد خود و همکارانش است، در ادامه گفت: در حالی ما کارگران قراردادی از میزان دریافتی حقوق خود رضایت نداریم که سطح حقوق کارگران شاغل این کارخانه به نسبت کارگرانی که در سایر کارخانه‌های تولیدکننده آهن و فولاد فعالیت دارند، پایین‌تر است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱ اکتبر ۲۰۲۴