محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری به حبس، ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از وکالت محکوم شد

زهرا مینویی، وکیل مدافع محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری روز شنبه ۱۳ مهر از محکومیت موکلش به پنج‌سال حبس و مجازات‌های تکمیلی خبر داد. او در ایکس/توییتر نوشت: «موکلم آقای سید محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به پنج سال حبس بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، دو سال ممنوعیت از خروج از کشور، دو سال محرومیت از وکالت و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی بعنوان مجازات تکمیلی محکوم شده است.»

دستگاه قضایی مهر سال گذشته محمدرضا فقیهی را برای دفاع از اتهام‌های «اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی» احضار کرده بود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های او ۲۱ شهریورماه سال جاری برگزار شد. نیروهای امنیتی ۲۰ مهر ۱۴۰۱ این وکیل دادگستری را به همراه چند وکیل دیگر در جریان تجمع وکلای دادگستری در اعتراض به «نقض حقوق معترضان و اصل ۲۷ قانون اساسی» مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز واقع در میدان آرژانتین تهران بازداشت کردند. او چند روز بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

محمدرضا فقیهی به همراه آرش کیخسروی دو وکیلی هستند که در دوران همه‌گیری کووید۱۹ علیه ۱۸ مقام بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای رهبر، حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم، سعید نمکی وزیر وقت بهداشت و اعضای وقت ستاد ملی مقابله با کرونا، محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، حسین اشتری اصفهانی فرمانده نیروی انتظامی و محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به اتهام «تسبیب در قتل غیرعمد بیش از ۱۰۰ هزار نفر از هموطنان؛ سوءاستفاده از مقام و قدرت و عدم اجرای قوانین مملکتی و گزارش خلاف واقع به مردم و نشر اکاذیب» شکایت و اعلام جرم کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۶ اکتبر  2024