ادامه حملات هوایی شدید اسرائیل به بیروت؛ دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان خشونت در منطقه شد

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، ارتش اسرائیل از اواخر روز شنبه تا بامداد یکشنبه حملات هوایی متوالی و گسترده‌ای به حومه جنوبی بیروت انجام داد به طوری که صدای انفجارها در سرتاسر پایتخت لبنان طنین‌انداز شد و تا حدود ۳۰ دقیقه، نورهای قرمز و سفید از چند کیلومتری قابل مشاهده بودند.

به گزارش رویترز، این حملات اسرائیل پس از چند روز بمباران حومه بیروت (ضاحیه) انجام می‌شوند که طی آن‌ها برخی فرماندهان حزب‌الله، گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، از جمله رهبر آن، سیدحسن نصرالله، کشته شدند. اسرائیل اعلام کرده که با هدف گرفتن منطقه ضاحیه تجهیزات گروه مسلح حزب‌الله لبنان را منهدم می‌کند.

گفته می‌شود در حملات دیگر اسرائيل در روزهای گذشته،‌ هاشم صفی‌الدین،‌ جانشین احتمالی حسن نصرالله، هم هدف قرار گرفته است. یک منبع امنیتی لبنانی روز شنبه گفت که هاشم صفی‌الدین از روز جمعه، پس از حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی فرودگاه بیروت، دیگر در دسترس نیست.

حزب‌الله هنوز درباره صفی‌الدین اظهارنظری نکرده، با این حال منابع امنیتی لبنان می‌گویند ادامه حملات اسرائیل به ضاحیه از روز جمعه مانع از آن می‌شود که نیروهای امدادی بتوانند محل حمله پنجشنبه‌شب را جست‌وجو کنند.

رویترز به نقل از شاهدان محلی نوشت که پس از هشدار ارتش اسرائیل به برخی شهروندان لبنانی برای تخلیه منازلشان، اواخر وقت شنبه دست‌کم هشت حمله حومه جنوبی بیروت از جمله نزدیک فرودگاه را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری لبنان،‌ اسرائیل شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه دست‌کم ۲۵ بار به جنوب بیروت حمله هوایی کرد. تشدید حملات اسرائیل در حالی است که تبادل آتش بین تل‌آویو و حزب‌الله پیش از این عمدتا به مناطق مرزی محدود می‌شد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز شنبه گفت که اسرائیل در عملیات زمینی در جنوب لبنان ۴۴۰ جنگجوی حزب‌الله را کشته و دو هزار هدف حزب‌الله را منهدم کرده است. حزب‌الله آمار کشته‌شدگان را اعلام نکرده است.

اسرائیل اعلام کرده که حملات به حزب‌الله را افزایش می‌دهد تا امکان بازگشت امن ده‌ها هزار شهروند این کشور را به خانه‌هایشان در شمال اسرائیل فراهم کند. این افراد از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ به موازات جنگ اسرائیل در غزه، با بمباران حز‌ب‌الله مواجه و ناچار به ترک خانه‌هایشان شدند.

مقام‌های اسرائیلی روز شنبه اعلام کردند که تاکنون ۹ سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان کشته شده‌اند.

در همین حال مقام‌های لبنانی گفتند که در حملات اسرائیل صدها شهروند عادی لبنانی کشته و ۱.۲ میلیون نفر‌ــ تقریبا یک‌چهارم جمعیت لبنان‌ــ مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

روز شنبه در شمال اسرائیل نیز صدای آژیر حمله هوایی ناشی از شلیک موشک از لبنان مردم را به سمت پناهگاه‌ها فراری داد. حزب‌الله اعلام کرده که به سمت «شرکت صنایع نظامی» در نزدیکی حیفا موشک‌هایی شلیک کرده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه با انتشار ویدیویی اعلام کرد که کشتی جنگی نیروی دریایی این ارتش دو پهپاد را در شرق مدیترانه و در حریم دریایی اسرائيل رهگیری و سرنگون کرده است. آن‌‌ها همچنین اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیلی یک پهپاد را هم در سواحل تل‌آویو رهگیری و سرنگون کردند. مقاومت اسلامی عراق پیش‌تر مدعی حمله پهپادی به اسرائیل شده بود.

علاوه‌بر این، ارتش اسرائیل روز شنبه نیز از کشف و انهدام تونل ۲۵۰ متری شبه‌نظامیان رضوان حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد. بنا بر اعلام ارتش اسرائيل،‌ نیروهای رضوان از این تونل برای حمله به نیروهای اسرائیلی استفاده می‌کردند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، طی پیامی که شامگاه شنبه در آستانه سالروز حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل منتشر شد،‌ پایان فوری «خشونت و خونریزی» تکان‌دهنده در غزه و لبنان را خواستار شد.

گوترش در پیامش گفت: «در این روز جامعه جهانی باید با بلندترین صدا بار دیگر اقدام شنیع حماس از جمله گروگان‌گیری را محکوم کند.»

دبیرکل سازمان ملل خواستار آزادی «فوری و بدون شرط» گروگان‌های حماس شد و از این گروه شبه‌نظامی فلسطینی خواست به نیروهای صلیب سرخ اجازه دهد با گروگان‌ها دیدار کنند.

گوترش در این پیام افزود: «زمان آزادی گروگان‌ها و خاموشی سلاح‌ها فرا رسیده است. وقت آن است که رنجی که منطقه را فرا گرفته، متوقف شود. زمان صلح،‌ حقوق بشر و عدالت است.»

در سوی دیگر، آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، با شاهزاده فیصل بن فرحان،‌ وزیر خارجه عربستان سعودی، تلفنی گفت‌وگو کرد. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، دو طرف درباره ضرورت اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل برای بازگشت شهروندان اسرائیلی و لبنانی ساکن مناطق مرزی به خانه‌هایشان صحبت و درباره تلاش‌های جاری برای تامین مالی و حمایت از نیروهای مسلح لبنان و ضرورت حمایت از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی همچنین درباره تلاش برای دستیابی به آتش‌بس پایدار در غزه و آزادی گروگان‌ها، امکان افزایش کمک‌های بشردوستانه و کاهش رنج غیرنظامیان گفت‌و‌گو کردند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ اکتبر ۲۰۲۴