ابراز خشنودی سران کشورهای جهان از کشته‌شدن یحیی سنوار و تاکید بر لزوم آزادی گروگان‌ها

شماری از سران کشورهای جهان روز پنجشنبه ۲۶ مهر ضمن ابراز خشنودی از کشته شدن رهبر حماس توسط ارتش اسرائیل در غزه، حذف یحیی سنوار را گامی مهم به سوی عدالت دانسته و خواهان آزادی گروگان‌های اسیر حماس شدند.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، سنوار را عامل «مرگبارترین روز در تاریخ یهودیان پس هولوکاست» دانست و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان حمله تروریستی ۷ اکتبر، خواهان آزادی گروگان‌های باقیمانده اسیر حماس شد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا هم گفت: «یحیی سنوار به عنوان رهبر حماس مسئول اعمال وحشتناک تروریستی بود و حذف او گامی مهم به سوی عدالت است.»

رئیس جمهوری فرانسه، حذف سنوار را «فرصتی برای آزادی گروگان‌ها» خواند و گفت بخش بزرگی از مسئولیت وضعیت کنونی بر عهده حکومت ایران و حزب‌الله لبنان است.

امانوئل ماکرون اضافه کرد، ریشه‌ بی‌ثباتی جاری در منطقه اقداماتی است که جمهوری اسلامی سال‌ها به‌طور مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود انجام داده است.

وزیر امور خارجه فرانسه هم از سنوار با عنوان مانعی برای صلح یاد کرد و کشته شدن او را «یک ضربه مهلک» به حماس خواند و گفت: اکنون باید صفحه جدیدی در منطقه باز شود.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز در همین ارتباط گفت که کشتن یحیی سنوار راه را برای «مرحله بعدی» در غزه باز می‌کند.

او افزود: مسئول اصلی حملات ۷ اکتبر دیگر وجود ندارد و زمان آن فرا رسیده تا همه گروگان‌ها آزاد شوند، فورا آتش‌بس اعلام و بازسازی غزه آغاز شود.

وزیر امور خارجه آلمان، در واکنش به کشته‌شدن رهبر حماس گفت، یحیی سنوار «قاتل و تروریست بی‌رحمی بود که می‌خواست اسرائیل و مردمش را نابود کند.»

آنالنا بائربوک تصریح کرد که گروه فلسطینی «حماس باید اکنون همه گروگان‌ها را آزاد کند و سلاح‌هایش را زمین بگذارد، و رنج مردم غزه باید سرانجام به پایان برسد.»

نخست وزیر کانادا با انتشار پستی در ایکس نوشت: «حماس تحت رهبری سنوار، جنایات وحشتناک ۷ اکتبر را مرتکب شد، به‌دنبال نابودی اسرائیل بود و حملات تروریستی بی‌معنی و ویرانگری را علیه غیرنظامیان در سراسر منطقه انجام داد. امروز اما عدالت برای او اجرا شد.»

جاستین ترودو با بیان این که «مرگ سنوار به حکومت وحشت پایان می‌دهد» تصریح کرد که «حماس باید سلاح‌های خود را زمین بگذارد، گروگان‌ها را آزاد کند و هیچ نقشی در آینده در حاکمیت غزه ایفا نکند، تا رنج غزه پایان یابد.»

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا نیز با تاکید بر این که «میراث تروریسم سنوار باید به‌طور جهانی محکوم شود»، با قربانیان حملات تروریستی حماس و همچنین خانواده‌های گروگان‌ها ابراز همدردی کرد و خواستار آزادی فوری همه گروگان‌های اسیر حماس، خلع سلاح کامل این گروه و کناره‌گیری حماس از اداره غزه شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سنوار با عنوان «تروریستی که در فهرست تروریسم این اتحادیه قرار داشت» یاد کرد و خواستار «پایان خشونت و آزادی گروگان‌ها» و «توقف رنج فلسطینیان» شد.

جوزپ بورل در ادامه پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که «یحیی سنوار مانعی بر سر راه برقراری آتش‌بس فوری و آزادی بدون قید و شرط تمامی گروگان‌ها بود.»

اسرائیل پنجشنبه ۲۶ مهر کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه حماس در غزه را تایید کرد. سنوار بعد از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران در مرداد ماه، جایگزین او به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس شده بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۴