بحران اقتصادی در لبنان، آمادگی سعد حریری برای کناره‌گیری از قدرت

سایت صدای آلمان در دو گزارش جداگانه به بحران اقتصادی لبنان و تبعات سیاسی آن اشاره کرد. در یکی از گزارشات به نقل از روزنامه القدس العربی آمده است که سعد حریری نخستوزیر لبنان برای کناره‌گیری از قدرت ابراز آمادگی کرده و گفته است: «من شخصا مهلتی کوتاه به خودم دادم. یا شرکای ما و دولت، پاسخی واضح، قاطع و نهایی به ما می‌دهند که من، لبنان و جامعه جهانی را متقاعد می‌کند و یا حرف دیگری خواهم داشت.»
در همین رابطه نخست وزیر لبنان به اعضای هیئت دولت این کشور ۷۲ ساعت فرصت داده است تا پیشنهادهای خود را برای برون‌رفت از بحران اقتصادی ارائه دهند.

در گزارشی دیگر از همین سایت حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره آخرین تحولات داخلی و نا آرامی‌های روزهای اخیر در شهرهای مختلف این کشور واکنش نشان داده و گفته است: «همه باید در برابر این شرایط خطرناک و مهم که کشور با آن مواجه است، مسئولیت‌پذیر باشند. این بسیار آسان است که فردی از مسئولیت‌ها شانه خالی و بار آن را به دوش دیگران بیاندازد و بخواهد استعفا دهد.»

حسن نصرالله در ادامه افزوده است: «خطر اول فروپاشی اقتصادی و مالی و خطر دوم انفجار مردمی در پی اقدامات اشتباه است. اشتباهاتی که افزایش مالیات بر فقرا و قشر کم‌درآمد جزئی از آن محسوب می‌شود.».

توضیح اینکه در اواخر سپتامبر امسال هزاران نفر در بیروت، پایتخت لبنان، برای اعتراض به فساد و ناکارآمدی حکومت به خیابان ریختند. آنها با در دست داشتن پرچم‌های لبنان و تابلو نوشته‌هایی علیه دولت در یکی از میدان‌های اصلی بیروت جمع شدند. شعار اصلی این اعتراضات “بویتان بلند شده” است.