نتایج اولیه انتخابات کانادا؛ جاستین ترودو در راه تشکیل دولت اقلیت

به گزارش سایت یورونیوز، با پایان انتخابات فدرال کانادا و آغاز شمارش آرا، رسانه‌های این کشور از پیشتازی حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور خبر می‌دهند. در صورت تایید نهایی این نتایج حاکم کنونی باید برای تشکیل دولت با احزاب کوچک‌تر ائتلاف کند.

نتایج شمارش انتخابات آرا تا زمان تنظیم این خبر نشان می‌دهد که تکلیف ۲۲۴ کرسی از ۳۳۸ کرسی مجلس نمایندگان روشن شده است. بر این اساس حزب لیبرال ۱۱۰ کرسی،‌ حزب محافظه‌کار ۷۹ کرسی، حزب دموکراتیک نوین ۱۷ کرسی، بلوک کبکوا ۱۴ کرسی و حزب سبز ۳ کرسی به دست آورده اند. به علاوه یک نماینده مستقل هم وارد مجلس نمایندگان شده است.
با وجود این پیروزی، لیبرال‌های کانادا اکثریت مطلق خود در مجلس نمایندگان را از دست می‌دهند؛ مجلس نمایندگان کانادا ۳۳۸ کرسی دارد که در حال حاضر ‍۱۷۷ جایگاه آن در اختیار حزب متبوع آقای ترودو است. بسیاری از رسانه‌ها حزب دموکراتیک نوین (اندیپی) به رهبری جاگمیت سینگ را متحد بالقوه لیبرال‌ها برای تشکیل دولت معرفی می‌کنند.

رقابتهای انتخاباتی این دوره در کانادا به‌ویژه تحت تاثیر انتشار تصاویر جاستین ترودو در یک مهمانی با صورتی «سیاه» شده قرار گرفت. نخست وزیر کشور مهاجرپذیر کانادا از داشتن رفتاری «نژادپرستانه» در آن زمان عذرخواهی کرد.