افغانستان، مهندسی نتایج انتخابات؟

به گزارش سایت آریانانیوز (افغانستان)، آگاهان معتقد اند که تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، صرفا دلیل تکنیکی ندارد؛ زیرا به باور آنها، نزدیک به دو ملیون برگ رأی، حتی اگر دستی هم شمرده شود، با حضور صدها کارمند شمارش آرا به‌ساده گی و طی کمتر از یک هفته، کاملا امکان‌پذیر است؛ اما از دید آنها، تصمیم درباره تأخیر در این روند، ناشی از عوامل غیر انتخاباتی داخلی و خارجی است که یکی از مهمترین آنها اثرگذاری اراده های نیرومند برای مهندسی انتخابات است.

این احتمال زمانی تقویت می‌شود که تیم ثبات و همگرایی به‌رهبری عبدالله عبدالله مدعی شده که نیروهای امنیتی، دروازه مرکز جمع‌آوری و ثبت آرا را شکسته‌اند. این ادعا اگرچه از سوی کمیسیون انتخابات، رد شده؛ اما یک کمیسر پرنفوذ این نهاد که به‌نظر می‌رسد به عبدالله نزدیک است، این رویداد را تأیید کرده‌است.

تیم آقای عبدالله، دسته انتخاباتی اشرف‌غنی را متهم به تلاش برای تقلب و دست‌برد به نتایج آرا می‌کند؛ اما ناظران معتقد اند که اگر این اتهام، وارد باشد، نمی‌تواند بدون دخالت و چراغ سبز عوامل خارجی امکان‌پذیر باشد.

قرینه دیگر این است که سفارت امریکا و دیگر مراجع خارجی هم از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات، استقبال کرده و به بهانه شفافیت این تصمیم را ضروری دانسته‌اند.

به این ترتیب، آیا دیدارهای پرحجم دیپلماتهای امریکایی از کابل و گفتگوهای گرم و دوستانه آنها با اشرف‌غنی، با تأخیر در اعلام نتایج انتخابات، مرتبط است؟! آیا واشینگتن پیش از اعلام نتایج ابتدایی، این روند را متوقف کرده تا بتواند با اشرف‌غنی، به توافقی درباره آینده صلح و سایر مسایل مورد اختلاف برسد و بار دیگر انتخابات افغانستان را به نفع او، مهندسی کند؟