نسل ششم شبکه های موبایل چگونه خواهد بود؟

نسل پنجم شبکه موبایل هنوز در بسیاری از کشور ها به کار گرفته نشده است و راه اندازی شبکه نسل پنجم به کندی پیش می‌رود، شاید مدتی طول بکشد تا اکثر کشورها سرویس های نسل پنجم شبکه موبایل را ارائه کنند، ولی بحث و بررسی در مورد نسل بعدی شبکه موبایل از هم اکنون آغاز شده است. بزرگترین محدودیت نسل پنجم شبکه موبایل، تاخیر و محدودیت ظرفیت است که بدلیل محدودیت ظرفیت پهنای باند کانال های فرکانس است.

در نسل ششم شبکه موبایل قرار است فرکانس های بالاتری استفاده شود، فرکانس های بالاتر دارای تعداد کانال های فرکانسی بیشتری هستند که پهنای باند فرکانسی بیشتر و در نتیجه ظرفیت بالاتری در اختیار شبکه قرار می‌دهند، بعلاوه فرکانس های بالاتر تاخیر انتقال در شبکه را که در ارتباطات بین کامپیوترها لازم است، به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهند. شبکه موبایل نسل ششم که قرار است بطور تجاری از سال ۲۰۳۰ شروع به کار کند، از کانال های محدوده فرکانسی ۱۰۰ گیگا هرتز تا ۳ تراهرتز(هزار گیگا هرتز) استفاده خواهد کرد.

با شبکه نسل ششم موبایل، شبیه سازی، شناسایی تجهیزات کامپیوتری و موقعیت یابی آنها آسان می‌شود و استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی امکان انتخاب بهترین مکان اجرای محاسبات، ذخیره سازی اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آن را مقدور می‌کند. انتظار می‌رود شبکه نسل ششم موبایل قادر به انتقال داده ها با سرعت ۱ ترابایت (هزار گیگا بایت) در ثانیه باشد که بهبود قابل ملاحظه ای در کیفیت شبکه و توسعه کاربرد های جدید ایجاد می‌کند.

منبع: سایت”.techtarget.com”
ترجمه و تنظیم از خبرگاه