نوبل آلترناتیو ۲۰۲۰ به نسرین ستوده رسید

جایزه نوبل آلترناتیو ۲۰۲۰ به نسرین ستوده، کنشگر اجتماعی و فعال زندانی حقوق بشر در ایران و سه فعال دیگر از بلاروس، آمریکا و نیکاراگوئه اهدا می‌شود. فصل مشترک فعالیت‌های این کنشگران، تلاش‌شان برای تحقق برابری و آزادی است.

بنیاد “جایزه زیست درست” که به نوبل آلترناتیو مشهور است، صبح پنجشنبه دهم مهر (اول اکتبر) در استکهلم سوئد برندگان جایزه امسال را معرفی کرد. جایزه ۲۰۲۰ به صورت مشترک به نسرین ستوده فعال حقوق بشر از ایران، آلش بیالیاتسکی کنشکر دموکراسی از بلاروس، برایان استیونسون فعال حقوق اجتماعی از آمریکا و لوتی کانینگام رِن از نیکاراگوئه که برای حقوق بومیان مبارزه می‌کند، اهدا خواهد شد.

اوله فُن اوکسکول، مدیر بنیاد نوبل آلترناتیو در مراسم صبح پنجشنبه گفت که بنیاد “برای جلب‌کردن نظرها به تهدید جهانی علیه دموکراسی” چنین تصمیمی گرفته است.

اوکسکول مبارزه برای تحقق برابری، دموکراسی، عدالت و آزادی را نقطه اشتراک چهار برنده امسال عنوان کرده است.

در توضیح شایستگی نسرین ستوده برای دریافت جایزه از تلاش‌های او در وکالت زنان و کودکان و زندانیان سیاسی یاد شده که برای خودش هم تعقیب و زندان در پی آورده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در اظهارات تشکرآمیزش برای بنیاد “جایزه زیست درست” گفته است که خانواد‌ه‌اش روزهای سختی را می‌گذراند. او با اشاره به بازداشت موقت مهرآوه خندان، دخترشان، ۳۸ سال زندان و همچنین حکم شلاق برای ستوده و نیز مسدودکردن حساب‌های بانکی او، افزوده است: «حکومت فکر می‌کند که با تعدی‌های بدتر و دمافزونتر می‌تواند خانواده ما را متلاشی کند».

برندگان جایزه نوبل آلترناتیو از سوی یک هیات داوری بین‌المللی برگزیده می‌شوند. مراسم اعطای این جایزه ۹۰ هزار یورویی روز سوم دسامبر به صورت مجازی در استکهلم سوئد برگزار خواهد شد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ اکتبر ۲۰۲۰