خطراتی که دریای خزر را تهدید می‌کند: آلودگی، تغییر آب و هوا، استخراج نفت…

موقعیت استراتژیک دریای خزر و ذخایر عظیم سوخت آن باعث می‌شود که اهمیت زیست محیطی آن گاه فراموش شود. گذشته از دگرگونی آب و هوا و گرمایش زمین، عوامل انسانی متعدد نیز به این محیط طبیعی آسیب‌های فراوان زده و حیات آب‌زیان، از جمله ماهی استورژن و فوک‌های خزری را به خطر انداخته است.

اگرچه هنوز گهگاه در سواحل بندر انزلی فوک‌های تک‌افتاده دیده می‌شوند اما اهالی شهر باکوی آذربایجان سال‌هاست که دیگر این حیوانات آرام دریای خزر را نمی‌بینند. آلودگی صنعتی، تغییر آب و هوا و صید بی‌رویه، تمامی محیط زیست خزر و حتی موجودیت این دریا را در معرض خطر قرار داده است.

فوک‌ خزری در خطر نابودی است

تعداد فوک‌های دریای خزر که در اوایل سدۀ بیستم به یک میلیون می‌رسید اینک به یک‌دهم کاهش یافته است. اتحادیۀ بین‌المللی حفاظت از طبیعت، نسل این حیوان را “درخطر” اعلام کرده است. فوک خزری که یکی از کوچکترین نژادهای فوک محسوب می‌شود منحصر به این دریا است.

در شهریورماه گذشته خبرگزاری ایرنا نوشته بود که هم اکنون کمتر از ٧٠ هزار فوک در دریای خزر زندگی می‌کنند و در صورت ادامۀ صید از سوی روسیه، نسل این پستاندار با خطر نابودی مواجه خواهد شد.
به نوشتۀ ایرنا شیلات روسیه برای زمستان ٢٠١٩ جواز شکار ٢ هزار فوک را صادر کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود که ٢ تا ٣ برابر این رقم، به طور غیرمجاز شکار شود.

نقل از رادیو فرانسه