نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات ایران: مسعود پزشکیان پیشتاز است

شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از پایان رای‌گیری در ساعت ۲۴ روز جمعه آغاز شده است.

مطابق نتایج غیررسمی منتشر شده، از میان بیش از ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار نفر دارای شرایط رای دهی، حدود ۲۴ میلیون معادل ۳۹ درصد در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران شرکت کردند که پایین‌تر از نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ بوده است.

نرخ مشارکت در انتخابات سال ۱۴۰۰، ۴۸ درصد اعلام شده بود که نشان دهنده پایین‌ترین نرخ مشارکت در میان دوازده دوره پیشین بود.

در ادامه پوشش زنده آخرین نتایج و تحولات انتخابات ایران در روز شنبه ۹ تیر ماه (۲۹ ژوئن) ارائه می شود. در ضمن، برای مطالعه اخبار روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز می‌توانید اینجا را کلیلک کنید.

آراء باطله فعلا چهارم و بالاتر از مصطفی پورمحمدی است
مطابق تازه‌ترین نتایج اعلام شده توسط ستاد انتخابات وزارت کشور ایران، از مجموع ۱۹ میلیون و ۶۹ هزار و ۷۱۳ رای شمارش شده که به نظر می‌رسد حدود ۷۶ درصد از مجموع آراء ماخوذه باشد، چهار نامزد حاضر در رقابت در مجموع ۱۸ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۵۹ رای کسب کرده‌اند که بر این اساس، ۷۴۲ هزار و ۵۵۴ رای ماخوذه، باطله بوده است.

نسبت آراء باطله به مجموع آراء ماخوذه ۳.۸۹ درصد است.

تعداد آراء باطله بیش از ۱۵۸ هزار و ۳۱۴ رایی است که مصطفی پورمحمدی تا کنون کسب کرده است. آقای پورمحمدی با کسب ۰.۸ درصد آراء در میان چهار نامزد چهارم است ولی شمار آراء او کمتر از آراء باطله است.

آراء پزشکیان از ۸ میلیون گذشت
ستاد انتخابات وزارت کشور ایران ۰۹:۴۰ روز شنبه نتایج تازه‌تری از شمارش آراء را اعلام کرد:

کل آرای شمارش‌شده: ۱۹.۰۶۹.۷۱۳ رأی (حدود ۷۶ درصد آراء)

مسعود پزشکیان: ۸.۳۰۲.۵۷۷ رأی (۴۳.۵ درصد)

سعید جلیلی: ۷.۱۸۹.۷۵۶ رأی (۳۷.۷ درصد)

محمدباقر قالیباف: ۲.۶۷۶.۵۱۲ رأی (۱۴ درصد)

مصطفی پورمحمدی: ۱۵۸.۳۱۴ رأی (۰.۸ درصد)

امیرحسین ثابتی، مجری پیشین صدا و سیما و مشاور سعید جلیلی در حساب توییتری خود نوشته است که یک هفته سرنوشت‌ساز در پیش است.

این نماینده مجلس که با کمتر از ۵۰۰ هزار رای در انتخابات اسفند سال گذشته توانسته بود به مجلس راه یابد در ادامه می‌نویسد: « کلید موفقیت، به صحنه آوردن مستضعفینی است که با صندوق رای قهر کرده اند. در ساعات آخر در تهران، بعضی صندوقها در شمال شهر شلوغ بود و در جنوب شهر خلوت.»

سخنگوی دولت روحانی: پیام کسانی که مشارکت نکردند واضح، روشن و قابل دریافت بود

علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی در حساب توییتر خود به موضوع مشارکت پایین در انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و افزود: «پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است.»

آقای ربیعی که در این انتخابات از مسعود پزشکیان حمایت کرده در ادامه می‌نویسد: «باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده آمده است؟»

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور می‌گوید کسی که بتواند «نصف به علاوه یک» رای از کل آرا شامل آرای صحیح و باطله را کسب کند پیروز انتخابات خواهد بود.

این مقام وزارت کشور همچنین اضافه کرده در صورتی که هیچ نامزدی نتواند به این میزان رای دست یابد، دو نامزد پیشرو در روز ۱۵ تیر ماه در دور دوم انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

محمدباقر قالیباف بازنده بزرگ یا نامزدی که دو دهه درجا می‌زند؟
محمدباقر قالیباف، در نخستین حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ موفق به کسب ۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۸۲۷ رای شد که معادل ۱۳.۹۳ درصد آراء ماخوذه بود. او پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی، چهارم شد.

او سپس در دور نخست انتخابات ۱۳۹۲، ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای جذب کرد که معادل ۱۲.۰۴ درصد آراء ماخوذه بود. او پایین‌تر از حسن روحانی و بالاتر از سعید جلیلی قرار گرفت.

آقای قالیباف در مرحله اول انتخابات ۱۴۰۳ نیز فعلا حائز ۱۳.۴ درصد آراء شده که معادل ۱ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۸۵ رای از حدود ۵۸ درصدِ آراء شمارش شده تا ۰۸:۱۵ روز شنبه است.

با حفظ نسبت فعلی مجموع آراء آقای قالیباف در این دوره حداکثر به ۳.۵ میلیون رای خواهد رسید.

بنابراین، با وجود افت تعداد آراء کسب شده که بخشی از آن به دلیل سطح پایین‌تر مشارکت عمومی در انتخابات است، نسبت آرائی که آقای قالیباف موفق به کسب آن شده طی ۳ دوره حضور او در رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری، رشد ویژه‌ای نداشته و بین ۱۲ تا ۱۴ درصد نوسان داشته است.

فعال اصلاح طلب: این نتایج نه افتخاری برای حکومت است و نه اپوزیسیون می‌تواند اعلام پیروزی کند

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در حساب توییتری خود می‌نویسد که مشارکت ۴۰ درصدی و پیشتازی یک کاندیدای اصلاح‌طلب پیام‌هایی دارد .

او در ادامه می‌نویسد: «واقعیت تازه‌ای که امید می‌رود به مثابه بانگی بر بالین به خواب رفتگان عمل کند.»

آقای زیدآبادی همچنین نوشته است: «با این نرخ مشارکت که البته هیچ افتخاری برای حکومت ندارد، اپوزیسیون برانداز هم نمی‌تواند اعلام پیروزی کند. اگر مشارکت به زیر ۳۰ درصد سقوط می‌کرد، آنگاه می‌شد ادعا کرد که کچ تحریم گرفته است.»

حمایت وزیر پیشین کار ابراهیم رئيسی از جلیلی: انشالله با پیروزی جلیلی دولت رئيسی احیا خواهد شد
حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشین کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت ابراهیم رئيسی در حساب توییتری خود از سعید جلیلی حمایت و از همه نیروهای جریان موسوم به «انقلابی» خواست تا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از این سیاستمدار تندرو حمایت کنند.

عبدالملکی در پست توییتری خود می‌نویسد: «همه جبهه انقلاب از حامیان جلیلی، قالیباف، زاکانی و قاضی‌اده در یک جبهه برای اعتلای ایران و تشکیل دولتی استوار، ایرانی قوی و سرافراز هم‌پیمان خواهند شد. انشالله دولت شهید رئيسی با قدرتی دوچندان احیا خواهد شد.»

مدیرعامل موسسه همشهری: فکر می‌کردند با اتهام فساد برنده می‌شوند، نتیجه این شد که مردم گفتند همگی فاسدید

محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در حساب توییتری خود از لزوم حمایت نیروهای جریان موسوم به انقلاب از سعید جلیلی گفت. آقای مهدیان که از حامیان علیرضا زاکانی است، به طرفداران سعید جلیلی کنایه زده و می‌نویسد: «با اتهام فساد فکر کردند برنده می شوند، اما مردم گفتند همه با هم فاسدید. اینم ثمره اش؛ اینم مشارکت. »

مهدیان البته در ادامه افزوده که با این وجود باید در دور دوم از سعید جلیلی در مقابل مسعود پزشکیان حمایت کرد.

ایده‌ای که البته در کامنت‌ها به نظر چندان مقبول طرفداران آقای قالیباف نبوده است.

فاصله پزشکیان و جلیلی: ۳۹۵ هزار رای

ستاد انتخابات وزارت کشور ایران، ساعت ۰۸:۱۵ روز شنبه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش ۱۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۶۲ رای، مسعود .پزشکیان پیشتاز است

بر پایه این گزارش نتایج آراء شمارش شده بدین شرح است:

مسعود پزشکیان: ۵.۹۵۵.۷۸۱ رای (۴۲.۳ درصد)

سعید جلیلی: ۵.۵۶۰.۳۲۱ رای (۳۹.۵ درصد)

محمد باقر قالیباف: ۱.۸۹۱.۳۸۵ رای (۱۳.۴ درصد)

مصطفی پورمحمدی: ۱۱۱.۹۶۷ رای (۰.۷۹ درصد)

تلاش جمهوری اسلامی برای تعیین جایگزین رئیسی؛ شور و شوق مردم برای بازی همستر از انتخابات بیشتر است

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۴