تابستان جهنمی

ميلاد آقائی

          حکومت اسلامی سال گذشته جنجالی رسانه‌ای برپا نمود و در آن از طرحی به نام تابستان داغ یاد کرد که آمریکایی‌های و دشمنان انقلاب(!) می‌خواستند به نظام ضربه‌ای بزنند که با پیگیری و زرنگی آن‌ها به شکست کشیده شده است. از جمله بخشی از این نبرد را در جبههء «کمیاب شدن پوشک در بازار و تلاش دشمن برای خشمگین کردن مردم» دانسته بودند.

          اگر از این شوخی یخ و بزرگ‌نمایی گردانندگان حکومت اسلامی در ایران بگذریم، هر هفته‌ای که به پیش می‌رویم نبرد آمریکا با حکومت اسلامی ژرف‌تر و گسترده‌تر می‌گردد. به گونه‌ای که هرگونه راه به دست آوردن درآمد و گردش مالی نه تنها میان دست‌ها و کارسازهای منطقه‌ای سپاه هر چه بیشتر کاسته و در بخش‌های فراوانی نیز بسته شده است، راه تراکنش‌های مالی و هر گونه بازرگانی که حکومت ایران از آن سود می‌برد نیز اگر هنوز بسته نشده، در آستانه بسته شدن است.

بریده‌ای از تارنمای حکومتی جوان

جهنم از بیرون

          همچنان اگر دید خود را از هیاهوی رسانه‌ای، متلک‌ها و بازی‌های سیاسی بشوییم، آنچه در جریان است نبردی سخت و دشوار در جبههء مالی و امنیتی است. رایزنان در تهران می‌دانند که راهی که برای نشستن بر سر میز و آغاز چانه‌زنی‌ها در پیش است، هیچ‌گونه پیامد دلخواه آنان را در پی نخواهد داشت. اگرچه رییس‌جمهور ترامپ، در ژاپن، سخنانی گفته بود که مایه‌ء شگفتی فراوانی شده بود، اما آنچه در انجام بود، افزایش تحریم‌های کمرشکن و ویرانگر بر علیه ساختار و رفتار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. همین روندِ دلبری‌های رسانه‌ای و کوبیدن میخ تحریم بر بخش‌های گوناگون مالی جمهوری اسلامی، ادامه دارد.

          تیم روحانی و خامنه‌ای همه‌ی ابزارهای خود را برای بیرون رفتن از این بحران ویرانگر به کار بسته‌اند. انجام عملیات خرابکارانه نیز کار نکرده و ‌بجای تنش‌ سازی در دولت آمریکا به درگیری‌های امنیتی اطلاعاتی کشیده شد.

جهنم از درون

          مردم ایران نیز روز به روز ناخرسندی‌شان افزایش می یابد. خشکسالی پارسال و سیل امسال کشاورزی را بی رمق نموده است. ناتوانی شرکت‌ها از پرداخت وام‌های دریافتی، افزایش اختلاس‌ها و غارت ته‌مانده‌ء بودجه، پرداخت نشدن دست‌ مزد‌ها در بخش‌های بزرگ دولتی و خصوصی، مردم را خشمگین نموده است. اینکه آن‌ها گمان می‌کنند قربانی رفتارهای تروریستی گردانندگان کشور شده‌اند، می‌تواند خیزش‌های خشونت باری را در ایران به دنبال داشته باشد.
          با مروری به روند آنچه در سال گذشته پیش آمده است، و ناتوانی حکومت اسلامی از گشایش تنگنا‌ها، و نیز افزوده شدن گره‌ها بر روی هم، آنچه در چشم انداز کوتاه دیده می‌شود، نه تابستانی داغ بلکه جهنمی از خشم مردم  برای ملایان حاکم بر ایران خواهد بود.

۱۹ خرداد ۱۳۹۸- ۹ ژوئن ۲۰۱۹