چهار متهم پرونده «شهرک اکباتان» همچنان به صورت بلاتکلیف زندانی هستند

چهار متهم پرونده موسوم به «شهرک اکباتان» همچنان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زندان اوین به صورت بلاتکلیف در بازداشت هستند.

به گزارش خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میلاد آرمون، محمدمهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، چهار متهم این پرونده، در بند موسوم به دو-الف زندان اوین در بازداشت به سر می‌برند.

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، این چهار متهم که روز ۱۱ اردیبهشت از زندان قزل‌حصار کرج خارج، و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند دو-الف زندان اوین منتقل شده بودند، اخیرا تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌های خود داشتند.

آنها بیش از یک سال است که در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برند و وضعیت پرونده‌های آنها مشخص نیست.

چندی پیش محمدحسین آقاسی، وکیل یکی از این بازداشت شدگان، در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال آنها به بازداشتگاه مذکور، در حساب کاربری خود شبکه‌های اجتماعی اعلام گفت که آنها در حال تکمیل تحقیقات درخواستی دادگاه کیفری‌ هستند.

در ابتدای آبان سال ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری و پس از کشته شدن یک تن از نیروهای بسیج به نام آرمان علی وردی در شهرک اکباتان، بیش از ۵۰ تن از جوانان ساکن شهرک اکباتان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و برای ۱۴ تن از آنها کیفرخواست صادر شد.

در اردیبهشت سال گذشته نیز سخنگوی قوه قضاییه از طرح اتهام «محاربه از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی» برای سه تن از متهمان پرونده آرمان علی وردی خبر داد.

بنا بر کیفرخواست صادر شده، این شهروندان با اتهاماتی از جمله «محاربه»، «مشارکت در قتل عمد»، و «اخلال در نظم و آرامش عمومی» متهم شدند.

در اواخر مهر سال گذشته، پس از برگزاری چهار جلسه دادرسی، دادگاه پرونده آنها را برای تحقیقات به دادسرا ارسال نکرد و شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک تهران برای انجام تحقیقات تکمیلی، تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف وضعیت متهمین به پرونده ورود کرد.

بخش دیگر پرونده این شهروندان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارجاع شده است.

از میان این هشت متهم، حسین نعمتی، علیرضا برمرزپورناک، علیرضا کفایی، و امیرمحمد خوش اقبال، در بهمن سال گذشته با تودیع وثیقه از زندان قزل‌حصار آزاد شدند.

پیشتر پیام درفشان، وکیل دادگستری اعلام کرد که میلاد آرمون، محمد مهدی حسینی، مهدی ایمانی، و‌نوید نجاران، با اتهام «محاربه» در زندان هستند.

در فروردین گذشته نیز پرونده موسوم به «شهرک اکباتان» به علت آنچه رفع «نقصی محرمانه» عنوان شده است، به دادسرا بازگردانده شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲ جون ۲۰۲۴